torsdag, september 27, 2007

Opinionsundersökningar, Blåvitt, Nordea och Landstingsfullmäktige

Dagens opinionsundersökning i DN från Sentio är väl inte så kul läsning för regeringen. Men helt Ok för folkpartiet. Vi prickar mer eller mindre valresultatet och skulle faktiskt få ett mandat mer enligt vänsterbloggaren Esbati.

Det stämmer också med det optimistiska läget som finns i folkpartiet och människor jag möter är oerhört positiva till Jan Björklund. Moderaterna backar och får nog betala för sin iver att hela tiden ändra i sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen. Lars Leijonborg har ju berättat att han flera gånger fått stå emot moderat önskan om fler karensdagar och sänkt ersättningsnivå.

Idag är det cupfinal. Vi skall möta Kalmar. Det var 11 år sedan en titel sist och nu har vi chans på både cupguld och SM-guld. Känns rätt bra.

SEB vill köpa statens post i Nordea rapporterar media och kursen stiger. Som aktieägare i banken är det väl bra men som kund tycker jag det är dålig idé.

Problemet är inte för mycket konkurrens mellan bankerna utan för lite. Och jag undrar hur man skall få igenom detta. EU sa ju nej till sammanslagning av SEB och Sparbanken, som numera heter det underliga Swedbank, därför man blev för dominerande på marknaden. Hur blir inte då SEB och Nordea?

På måndag skall jag göra debut i Landstingsfullmäktige i Halland som tjänstgörande ersättare. Skall bli kul. Vi får svar på en motion som föreslås bifallen så det blir ett anförande direkt. Jag lär återkomma om detta.

Inga kommentarer: