Kd-ledaren Göran Hägglund har haft ett svårt avvägande att göra. Sänkt bensinskatt var ett av kristdemokraternas stora vallöften 2006. Efter valet har man medverkat till bensinskattehöjningar.
Å andra sidan har klimatdebatten fått ordentlig fart.
Bilisterna är en av de stora miljöbovarna.
Skulle (kd) bryta ett vallöfte eller framstå som totalt ointresserade av miljön?
I en debattartikel i DN berättar man att till slut beslöt man sig för att miljön får vinna före vallöftena. Ett bra beslut. Och hade man något val?
Oavsett hur man hade valt så hade det blivit kritik. Givetvis kallar Motormännen detta för ett svek. Men vad är Motormännens lösning mot klimathotet?
Höjd bensinskatt är en kortsiktig lösning som slår lite hur som helst.
Effektivast skulle vara om man beslöt att alla nya bilar 2012 som drar mer än 0,4 liter per mil och har mer utsläpp än 100 gram koldioxid per kilometer beskattades så rejält så klarade bilen inte dessa krav fick man milkostnader på 80 kr.
Och att bilar som inte uppfyllde dessa krav 2012 inte kunde vara förmånsbilar. Eller fick ett extra förmånstillägg på 60 000 kr.
Sätts fordonsindustrin under press så kommer man att hitta metoder både för bättre rening och minskad förbrukning.
I ett så glest befolkat land som Sverige kan aldrig kollektivtrafiken ta över. Gällivare och Smålandsstenar får aldrig tunnelbana. Många kommer alltid behöva bilen. Och det är bilen som måste pressas till att bli miljövänlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar