torsdag, december 06, 2007

ICA:s förlorade heder.

Hur kan man riskera så mycket för att tjäna lite extra? De butiksägare som medvetet har låtit personalen märka om i första hand köttfärs, och ge färsen ny datum, måste ha förstått att kommer detta fram är det en katastrof för ICA.

ICA har på ett skickligt sätt byggt upp sitt varumärke med bland annat filmerna om ICA-Stig, (bilden)

På några minuter skadas detta varumärke oerhört. Och det kommer kosta ICA:s handlare, skyldiga som oskyldiga, mycket pengar.

Den handlare i reportaget som skyller på en medarbetare och den som ifrågsätter om det är hans butik är bedrövliga ynkryggar.

Det som gör att man funderar hur det är ställt inom ICA är att SVT:s Uppdrag granskning väljer ut fyra affärer och alla fuskar. Om man valt nio butiker hade alla nio fuskat?

Frågorna är många.

Är dessa fyra butiker dem enda som fuskar?

Hur utbrett är fusket?

Har ICA:s ledning, där det finns flera f.d. handlare, känt till att det är på detta sätt?

Är det en kultur inom ICA?

Givetvis funderar man också över om andra butikskedjor har samma kultur eller om det pga. att det är enskilda handlare som äger varje butik finns en speciell ICA kultur.

ICA har förlorat sin heder och måste lämna svar på alla frågor om man skall få tillbaka den.

Uppdatering 12:22

Fick precis en e-post från en ICA handlare som läst min blogg. Han var förtvivlad. Han har i sin mindre butik varit mycket noga med märkningen och får nu kritiska frågor från kunderna.

Givetvis finns det hederliga ICA handlare där ute som är totalt oskyldiga men som drabbas av rubrikerna om fusk. Tänk om de som fuskat vågade erkänna detta och träda fram så vi som kunder kunde stödja de som lägger ner sin själ för att ha en bra butik med färska varor med hög kvalité.

Uppdatering 12:34

Hakon Invest är en av Ica-koncernens största ägare. På två dagar har denna aktie tappat fyra procent av värdet. Även börsen reagerar.

Inga kommentarer: