lördag, december 08, 2007

Priset för vår demokrati

Kammarrätten upphävde länsrättens inhibition (verkställighetsförbud) för demonstrationerna i Salem.

Ett bra beslut.

Jag har noll och ingen sympati för de som kallar sig för ”salemfonden” men rätten att demonstrera måste vara absolut.

Börjar man glida på denna rätt eller göra en bedömning av de åsikter demonstranter har så är man på fel väg. Demonstranters åsikter får aldrig avgöra om de får tillstånd eller inte. Inte heller om det riskerar bli bråk mellan olika grupper.

Jag har stor förståelse för Salems kommun och de som bor i Salem. Varför skall denna kommun behöva vara en symbol för demonstranter på yttersta högerkanten?

Givetvis kommer motdemonstranter. Det känns också rätt. Man måste få visa sin avsky för dessa högerextrema grupper.

Jag läste i norska tidningar att man till och med bussar folk från Norge, Danmark och Tyskland får att demonstrera mot nazistgrupperna.

Så det lär bli en hel del för polisen att göra.

När man tittar på rätten att demonstrera så glöm inte Voltaires ord för flera hundra år sedan. Lika aktuella idag.

”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den”.

Inga kommentarer: