torsdag, februari 21, 2008

Fel diskutera trängselskatter i Göteborg

Socialdemokraterna i Göteborg lyfter nu frågan om trängselskatter i Göteborg. Se Göteborgs-Posten.

När det diskuterades förra gången sa en person jag känner, med stor bensintörstig bil och sympatier högerut, ”det är jättebra med trängselskatter”

Jag undrade givetvis varför?

”Jo jag har mer än väl råd att betala och då kommer jag snabbare till jobbet.”

Så kan man ju se det men det finns fler vettigare argument mot.

Göteborgregionen har ingen snabb kollektivtrafik. Att ta sig till industriområden på Hisingen tar tid med kollektivtrafik. Pendeltåg/tunnelbana under älven som snabbt går till t.ex. Volvo eller Bäckebol finns inte. Spårförbindelser tvärs över Göteborg, finns inte. Kungsbacka och Alingsås/Lerum har byggt pendeltågstrafik till Göteborg men att ta sig vidare snabbt fungerar inte alltid.

Göteborg har inga naturliga platser att ha betalstationer. Skall överfart till Hisingen kosta? Skall genomfart i Gårda kosta?

Den som har sett kartan över London vet att området som har trängselsaktter är enbart yttersta centrum. Men då blir motsvarande område i Göteborg väldigt litet.

Skall man överhuvudtaget diskutera trängselskatter i Göteborg måste alternativ finnas för dem som inte tar bilden. Man måste få upp andelen kollektivtrafikåkande först. Och för att få det måste snabba spårförbindelser byggas.

Dessutom måste en folkomröstning hållas där alla från Frillesås i söder till Kungälv i norr och Bollebygd österut får rösta.

Tycker också en nästan enig politikerkår i Göteborgs förorter enligt GP.

Jag beklagar att statsminister Fredrik Reinfeldt, enligt Svd, sågar klimatberedningens förslag om satning på järnvägar.

Utan alternativ är varken minskning av flygtrafik eller biltrafik realistiskt.

Och spårdriven trafik är snabb och miljövänlig. Både när man åker längre sträcka och när arbetsresor görs.

Kungsbacka hade sitt pendeltåg till Göteborg klart 1992. Nu byggs det vidare med regional pendel och stopp i Åsa söder om Kungsbacka centralort. I Göteborg har inte mycket hänt vad gäller spårdriven trafik på 15 år.

Att utreda trängselsktter i Göteborg är att börja med fel saker. Skapa först en konkurrenskraftig spårdriven kollektivtrafik i Göteborgsregionen.

DN1DN2DN3DN4

Inga kommentarer: