Det är ju en pågående diskussion i Sverige om vi skall ha så kallade snabbtåg (höghastighetståg). Det är specialbyggda tåg på egen bana.
Vanligt ute i Europa och redan på 80-talet startade franska TGV. Snabbtåg mellan Paris och Lyon. Hastigheten för TGV är upp emot 320 km/h.
Är det något för Sverige? Kan vi verkligen motivera kostnaden och är Sverige ett tillräckligt stort land?
Det finns ett projekt som heter "The Scandinavian 8 million city" som Region Halland deltar i. Men hur trovärdigt är det? (Läs mer här).
Projektet skall titta på höghastighetståg mellan Oslo och Köpenhamn.
Säkert möjligt att bygga men hur skall det finansieras?
I Storbritannien utreds höghastighetståg i projektet HS2. Snabbtåg från London till Birmingham, Manchester men även på sikt till Glasgow.
Ju längre projektet utreds desto större tvekan har man att kunna finansiera det. Det brittiska Labourpartiet, nu i opposition, har senaste tiden uttryckt stor tveksamhet om hur det skall finansieras och öppnar för att skrota projektet om man vinner nästa val.
Och kan inte Storbritannien hitta en försvarbar finansiering. hur skall då Sverige med 9 miljoner invånare lyckas?
Jag tror vi skall överge snabbtåg men istället satsa på snabba tåg. Tåg som går på vanlig bana men som kan gå snabbt. Det kräver ombyggnad av en hel del banor men blir mycket billigare.
Och man kan åka snabbt även på bra och raka traditionella banor. Bilden ovan
visar hastigheten som ett tåg jag åkte med förra veckan hade mellan Hamburg och Frankfurt.
Inte hela vägen men på vissa bra ombyggda sträckor. 268 km/h är inte dåligt och ger mycket kortare resor som bilen aldrig kan slå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar