söndag, april 13, 2014

Vilka kommer att sitta i KF i Kungsbacka efter valet ?

Idag kom senaste SIFO mätningen som publiceras bland annat i Göteborgs Posten.

Inför förra valet gjorde jag lokala nedbrytningar och gissade hur valet till kommunfullmäktige skulle gå. Jag prickade trenderna men inte alltid rätt antal mandat.

Helt rätt hade jag för (S) och (M) och nästan rätt för (C) och Kungsbackaborna. De två sistnämnda partierna slogs in på mållinjen om det sista mandatet.

SIFO:s mätning ger följande resultat:

S 32,1 ,V 8,4, MP 10,6, M 24,5 ,C 3,8,FP 6,7,KD 3,6,SD 8,3.

Hur skulle detta påverka mandaten på lokalplanet, i valet till kommunfullmäktige i Kungsbacka. Detta är min första analys. Jag kommer göra ett antal innan valet.

Moderaterna (20 mandat - 4)

Man fick några ganska billiga mandat sista valet och tappar partiet 6-7 % på riksplanet är det minst fyra mandat man tappar kanske fler. Moderaterna lider också av att Kungsbackaborna tar många lokala väljare som röstar på (M) i riksdagsvalet. Kungsbackabornas flört med främlingsfientliga åsikter kan gynna (M).

Folkpartiet (7 mandat +-0)

Vi kommer fram bra i media och känner positiv respons från väljarna i Kungsbacka. Men rikstrenden påverkar och även om Folkpartiet är i närheten av valresultatet 2010 måste nog dessa siffror stabiliseras innan jag tror på ökning. Målet är dock 10 mandat.

Centerpartiet (4 mandat -1)

Man lider av att de som flyttar in i Kungsbacka inte är centerpartister. (C) har tidigare haft många som röstat på dem lokalt men inte i riksdagsvalet. Men det är nästan helt borta. I valet 2002 fick man 11,4% i kommunalvalet men endast 5,9% i riksdagsvalet för Kungsbacka.

I valet 2010 var dock skillnaden under 1%. Partiet syns dåligt och har ganska anonyma företrädare. Slår rikstrenden igenom kan man tappa två mandat men jag stannar i dagsläget vid ett.

Kristdemokraterna (2 mandat -1)

Är väldigt anonyma i Kungsbackapolitiken. Kungsbacka är inget självklart område för dem. Kommer sannolikt att tappa ett mandat.

Miljöpartiet (5 mandat (+1)

Rikstrenden kan hjälpa dem och de ligger närmare sex mandat än fyra. Den linje man driver politiskt i Kungsbacka ligger närmare Vänsterpartiet än alliansen vilket kan vara problematiskt i borgerliga Kungsbacka.

Socialdemokraterna (12 mandat + 2)

Jag tror partiet tar tillbaka två mandat med hjälp av rikstrenden. Politiskt är man dock väldigt tysta och gör sällan några utspel. Men som sagt rikstrenden hjälper säkert dem.

Vänsterpartiet (3 mandat +2)

Rikstrenden hjälper även dem som är väldigt tysta i politiken. Till och med till tre mandat men Kungsbacka är inget vänsterfäste. Man var inte så långt från två mandat förra gången.

Kungsbackaborna (4 mandat +-0)

Svåraste parti att tippa. Förlorade nästan sitt fjärde mandat förra valet. Räcker det att driva att husen på torget är fula? Hur drabbar det partiet att man tar in Sverigedemokrat på listan? Positivt? Negativt? I dagsläget tror jag man behåller sina mandat.

Sverigedemokraterna (4 mandat +1)

Följer säkert rikstrenden även om det lokalt i Kungsbacka är hela havet stormar.

Övriga

Ställer Framstegspartiet upp kan det påverka mandatfördelningen. SPI tror jag inte har någon som helst chans att komma tillbaka.


Inga kommentarer: