tisdag, november 15, 2011

Hur länge står (S) ut med Juholt?

Jag lyssnade i lördags på Dagens ekots lördagsintervju med Håkan Juholt. Man skall inte använda ordet katastrof för ofta men detta var ganska nära.

Tomas Ramberg ställde lugnt sakliga frågor, en efter en. Håkan Juholt svängde sig och svaren var otydliga, ibland tvärt emot vad han sagt tidigare. Han talade om att man inte behövde bry sig om beslut på kongressen. Lovade saker man vet han inte kommer hålla som att sänka skatten för pensionärer med 17 miljarder.

Han gav svar som kommer att förfölja honom i andra intervjuer.

Sedan kom frågan som är helt omöjlig att värja sig mot eftersom Håkan Juholt sa såhär när det började surras om honom som partiledare:

"Jag är inte en sån person, jag är alldeles för yvig och ostrukturerad. Jag har varken kapaciteten politisk eller socialt så det är otänkbart".

Gäller inte detta längre, eller har Håkan Juholt faktiskt en stor självinsikt som han glömde när han fick chansen att bli partiledare?

Givetvis reagerar nu ledande socialdemokrater mot svaren i intervjun.

"Det är så jävla illa", sms:ar kommunalrådet Anders Johansson, ledamot i partistyrelsen, och fortsätter:

"Jag tycker inte att detta är värdigt mitt fina parti och vet inte om jag vill vara en del av förfallet”

Ja med siffror kring 25-27% är det illa. Speciellt för ett parti som för 20 år sedan var vana vid 40-45%.

Hur länge står partiet ut med Håkan Juholt?

Svd DN Afton Exp1 Exp2 3 4 GP

Inga kommentarer: