torsdag, augusti 09, 2007

Moderatsosse, Arbetslöshet och Euro

Två moderater i Sundbybergs kommun, Michael Spira och Arne Wijkman, hoppar av moderaterna och söker medlemskap i socialdemokraterna.

Så den politiska övertygelsen satt inte hårdare. Under alla år jag varit medlem i folkpartiet har det väl funnits perioder då jag undrat vilken väg partiet vandrat på. Men även om jag skulle slutat betala medlemsavgift hade jag aldrig kunnat hoppa över till något annat parti. Mina grundvärderingar är liberala och liberal politik kommer aldrig partier som socialdemokraterna att stå för.

Intressant vore att be dessa f.d. moderater, numera moderatsossar, att göra en sådan där åsiktstest som brukar finnas på tidningars hemsidor i valtider. Vilket parti man tillhör.

Och jag förstår det socialdemokratiska oppositionsrådet som inte snabbt vill bilda majoritet. Det verkar ju inte vara stabila herrar att luta sig mot. Vem vet imorgon kanske de upptäcker att de är miljöpartister för att nästa vecka bli kristdemokrater. Deras ideologiska kompass tycks ju snurra hej vilt.

Man har samma problem i Halmstad. I Hallandsposten skrev kommunrådet Bertil Nilsson (fp) en artikel "Politiska vildar bör stoppas". Sundbybergsmännen bör givetvis avgå och låta det valresultat som väljarna röstade fram gälla.

Arbetslösheten sjunker i rask takt. I slutet av juni var 167 000 personer, motsvarande 3,6 procent av arbetskraften, öppet arbetslösa, enligt Ams. Det är en minskning med 61 000, 1,5 procentenheter, jämfört med motsvarande månad i fjol.

Det är inte så dumt med en alliansregering. Oj jag glömde att regeringen inte har med detta att göra det är bara tur. Men säg så här. Det är inte så dumt med en alliansregering med tur, eller hur?

Folkpartiets partistyrelse vill folkomrösta om Euron igen. Tidigast 2010. Jag röstade för Euron och tycker den borde införas i Sverige. Men är lite tveksam till folkomröstning nu.

Svenska folket sa nej och det måste respekteras. Det är ett stort beslut med svår väg tillbaka om man vill ändra sig. Det måste finnas ett brett stöd i Sverige. Och folkomröstar man igen och får ett nej så är frågan död mer eller mindre för alltid. Men som målsättning för ett europavänligt parti som folkpartiet tycker jag det är OK.

Inga kommentarer: