torsdag, september 06, 2007

Politiskt våld, Kuba, Fred T och Landsmötet

Bloggaren Svensson frågar varför jag och andra bloggare inte skrivit om det politiska våld som högerextrema grupper ägnar sig åt i Sverige. Jag har å andra sidan inte skrivit en rad om vänstervåld heller och grupper som AFA.

Förklaringen är ganska enkel. Blockandet är något jag gör när jag får tid över och blir därför aldrig heltäckande.

Jag tror och hoppas att SÄPO har bra koll på dessa grupper. Man har ju till och med egen hemsida, SÄPO alltså, där politisk extremism tas upp.

För min del spelar det ingen roll om det är unga nassar som står för våld och skadegörelse eller människor på vänsterkanten. Eller om det handlar om vit makt, autonoma grupper eller vad man väljer att kalla sig. De måste bakämpas.

Jag tror också det är så att personer på vänsterkanten kan kämpa sympati med vad autonoma vänstergrupper kämpar för men tar avstånd från deras metoder. Jag som liberal känner varken sympati för vad nynassar vill uppnå eller deras metoder.

Nynassar eller högerextrema är inte med i vårt lag.

Politik handlar om att samtala, resonera, kritisera och bryta åsikter mot varandra. Våld har ingen plats i politiken och skall bekämpas. Våld har ingen plats i samhället överhuvudtaget.

Apropå resonera om politik så försöker oppositionen på Kuba göra sin röst hörd. Till skillnad från Mona Sahlins situation i Sverige bojkottar medierna oppositionen på Kuba. Mona får säga vad hon tycker om Fredrik Reinfeldt i TV på bästa sändningstid. Att kritisera Fidel Castro i TV skulle vara omöjligt för oppositionen på Kuba.

Ny skådis i Vita huset?

Åtminstone ställer Fred Thompson upp som presidentkandidat. Han skiljer sig dock en del från Ronald Reagan. Thompson har bakgrund som advokat, jurist hos republikanerna i kongressen och senator. Skådespelare blev han mer av en slump då ett av hans fall filmades och han spelade sig själv. Han har senaste åren varit med i serien Law & Order och avsnitt med Thompson kan för närvarande ses på TV 3.

Snart bär det väg till Folkpartiets landsmöte i Västerås. Idag är jag miljövänlig och åker tåg. Tur för flyget har problem. Förresten kan man flyga inrikes till Västerås idag?

Mer om landsmötet på denna blogg de närmaste dagarna.

2 kommentarer:

Anders_S sa...

Gott så Tommy.

Högerextremister har en mer än tio gånger så hög våldsbrottslighet som vänsterextremister har. Högerextremister mördar folk. De senaste 100 åren har den svenska vänstern inte mördat nån. Högern dödat många (5 i terrordåd på Norrskensflamman, flera poliser, många homosexuella, fackföreningsaktivister, vanlig aungdomar, många invandrare osv)

Vänsterns brott är i huvudsak skadegörelse (främst graffiti faktiskt). Högerns är främst missshandel.

Det handlar alltså om att de två spelar i helt olika divisioner. Då är det inte så underligt om man tycker att AFA faktiskt gör den del bra saker och att ni faktiskt inte vill ta i högerextremisterna med tång (men hur det egentligen med Sverigedemokraterna?).

TOMMY RYDFELDT sa...

Anders!

Sverigedemkraterna är inte med i mitt lag i alla fall. Om vi glömmer att de är rasister och främlingsfientliga för en stund så har jag helt andra åsikter än dem vad gäller EU, aborter, synen på nationalstaten, försvaret m.m.

Även om jag hade tyckt samma som SD i andra frågor så har vi ju det här med främlingsfientligheten och att vissa Sverigedemokrater är rent rasistiska. Där tar det stopp direkt.

SD är för övrigt skälet till att jag fick titta på kommentarer innan de publiceras. Skrev ett inlägg att Erik Ullenhag sopade banan med Jimmie Åkesson och då drällde rasistiska kommentarer in.

Verkade nästan organiserat. Alla var f.d folkpartist, f.d sosse m.m som nu fattat att SD är bäst. Inte speciellt troligt och alla hette Anonym eller Johansson, Andersson och eller liknande sonnamn.

I Upplands Bro gick förövrigt (fp) med (s) för att inte ge SD vågmästarroll.