fredag, september 07, 2007

Rapport från landsmötet: Björklund vald och nystart




Idag gjordes valet. Enhälligt. Jan Björklund är ny folkpartiledare. Innan valet höll Lars Leijonborg sitt avskedstal. Han fick många varma applåder efteråt. Jag tror de flesta känner att det är bra att Lars är kvar som minister.

Jag tror också att folkpartisterna på landsmötet känner att det nu blir en nystart med Jan Björklund.

Kanske också för alliansen. På södnag kommer samtliga fyra partiledare i alliansen att framträda på landsmötet. Vilket blir mycket spännande.

Idag har psykatrin, sociala frågor, utbildnings- och forskningsfrågor och kulturen diskuterats. Innan dagen slutar, och det blir middag, skall även försvars- och utrikespolitiken upp.

Jag gjorde ett inlägg i kulturdebatten om att programmet var alltför stockholmsfixerat. Man pratar opera men glömmer helt GöteborgsOperan.

Fick applåder. Det fick också Cecilia Wigström från Göteborg som sedan tog upp samma ämne. För övrigt en den längsta i den debatten. Att klaga på Stockholmsfixering är tydligen populärt.

F.d ordföranden i riksdagens kulturutskott Lennart Kollmats från Kungsbacka gjorde en bra insats för att vrida ett bristfälligt program rätt. Jag tror han lyckats och landsmötets berednignsutskott skall nu se över flera formuleringar.

Ikväll med start 19.30 är det landsmötesmiddag.

PS! Jag vet att bilden på Jan är rätt så dålig. Tagen med mobilkamera. DS

2 kommentarer:

Birger Schlaug sa...

Intressant överlappning Björklund gjorde, med vänskapligt uppskattande ord om företrädaren. Tror knappast att Sahlin orkat med att göra det om sin företrädare. I övrigt har jag alltid funderat på varför Björklund alltid varit så hyperaktiv när det gäller utspel och uttalande - han är ju värre än jag var... Förklaringen kan ligga i att han äter för mycket godis, det leder ju till just lätt förvirrad hyperaktivitet. Vad tror du, Tommy?

TOMMY RYDFELDT sa...

Äter Jan godis? Han måste träna en hel del eftersom han inte lägger på sig de kilon jag får av godis.

Tja, Jan är rätt skicklig på utspel. Men det var väl utspel som fick in (mp) i riksdagen igen?

Vi får väl se. Han har fler sidor än de han visat upp tidigare. Jag tror vissa kan bli förvånade.