lördag, september 08, 2007

Viktig integritetspolitiskt debatt på landsmötet

Jan Björklund tog upp det i sitt tal. Landsmötet fattade sedan beslut.

Partistyrelsen fick i uppdprag:

Att utarbeta ett integritetspolitiskt program med förslag till hur integritetskyddet kan förstärkas bland annat i lagstiftnignen samt ta ställning till om en särkild integritetslagstiftning bör införas.

Jag hade skrivit en motion om ett "frihetsmanifest" som tog upp frågor kring personlig frihet och den personliga integriteten. Måste samhället veta allt om oss? Bara för att det är tekniskt möjligt skall all teknisk övervakning vara tillåten? Var går gränsen?

Varje beslut som tas för att inskränka den personliga integriteten kanske kan försvaras och är väl underbyggda, men ihop kan det bli kusliigt.

Nu arbetar folkpartiet med frågan. Partiledaren tar upp det som en viktig fråga och sedan skall partirådet, högsta beslutande organ mellan landsmöten, få behandla frågan.

Därför nöjde jag mig, när jag gick upp i debatten, med landsmötets beslut och att min motion bara förklarades besvarad.

Min motion om bosparande kommer upp ikväll. Och det blir nattmöte. Flera pass har inte kunnats göras färdiga och är bordlagda.

Inga kommentarer: