tisdag, januari 15, 2008

Apotket behöver konkurrens

Frågan om att få lite konkurrens till Apoteksbolaget lever vidare.

En insändare i lokaltidningen Kungsbacka Posten 12/1 var bra men jag kände jag ville fylla på.

Och i dagens tidning får jag följande publicerat:

Apoteket behöver konkurrens

Jag håller med Johnny Ericsson som skrev i Kungsbacka Posten 12/1. Apoteksbolaget behöver verkligen konkurrensutsättas.

Men det är inte personalens fel alla tokigheter man hittar på centralt. Det senaste är ju att om man har flera recept blir man inte expedierad utan skall sätts sig på nytt och vänta. Mig har det i Kungsbacka hänt två gånger av två att jag helt enkelt glöms bort. När alla som kom efter mig är expedierade har jag gått fram och frågat när det är min tur. Och mina recept hade hamnat i någon korg ingen tittar i.

Likaså är det en chefsfråga att ha rätt bemanning. Inför helger, speciellt storhelger, ökar livsmedelsaffärer och andra butiker kraftigt sin bemanning. Men inte Apoteket. I alla fall inte så mycket det behövs. Då uppstår långa köer. För vi kan ju inte gå till en konkurrent som sköter sig bättre, ännu.

Förhoppningsvis får vi nu en konkurrensutsatt apoteksmarknad tack vare alliansregeringen och socialminister Göran Hägglund (kd). Och fler apotek i Kungsbacka med bättre öppettider.

Hur (s), (v) och (mp) kan vara för detta monopol är obegripligt.

Tommy Rydfeldt (fp)
Landstingspolitiker

Inga kommentarer: