tisdag, januari 15, 2008

Förbud är sällan lösningen

En utredning som tillsatts av den f.d. socialdemokratiska regeringen kommer idag föreslå förbjud på sexistisk reklam.

Det låter ju bra, eller……

Hur vet man vad som är sexistiskt? Går detta att direkt avgöra och skriva in i en lagtext?

När krockar det med yttrandefriheten?

Jag vet inte hur utredaren har tänkt sig att bestraffa sexistisk reklam men det kanske blir åklagare och tingsrätter som blir smakpoliser? Eller blir det den tillsynsmyndighet som utredaren föreslår som skall ha detta jobb?

Folkpartiets Birgitta Ohlsson (bilden), ordförande i Liberala kvinnor, är en stridbar feminist. Men också en sann liberal.

Hon avvisar förslaget och skriver följande i ett pressmeddelande:

” – Sexistisk reklam är korkad - inte kriminell. Att använda sig av sexistisk reklam är obegåvat och pinsamt PR-mässigt. Företag som spelar på stinkande könsrollsfördomar ska få påhälsning av förbannade och medvetna konsumenter, inte av polisen. Jag tror mer på kaxig konsumentmakt och tuff självsanering från näringslivet än stelbent lagstiftning."

Och hon fortsätter:

”- Vi liberaler har alltid gått i främsta ledet mot könsdiskriminering.
Samtidigt är det en liberal uppgift att värna det öppna samhället. Unkna könsrollsuppfattningar kan inte lagstiftas bort. Det krävs målmedveten, modig och massiv opinionsbildning av män och kvinnor."


Hon träffar mitt i prick.

Hoppas jämställdhetsminister Nyamko Sabuni placerar utredarens förslag där det hör hemma, i papperskorgen.

PS! Foto Roland Karlsson DS!

Sydsv12HDDN123

Inga kommentarer: