måndag, december 17, 2007

En eloge till Kommunal

Det finns en fackföreningsordförande som heter Kenneth Carlsson. En man som gör det ena dummare uttalandet efter det andra. Han leder Brandmännens riksförbund (BRF). En oberoende fackförening ej med i LO.

Det är
helt ok för mig att man väljer att bilda fackförening. Denna förening har anor från 40-talet.

Men det är inte det jag reagerar på, det är stridsåtgärderna. Strejka gärna men gör det med sans och balans.

Denna Kenneth Carlsson (bilden) tror han kommit på något smart. Man skall vägra släcka kommunala byggnader. Stadshus och liknande byggnader skall få brinna ner.
Och låta slangar ligga kvar efter man släckt. Och då tar förrådet slut och man lär inte kunna släcka några bränder.

Jag trodde i min enfald att det fanns en stolthet hos brandmän att rädda liv och egendom. En yrkesstolthet. Hade jag så fel?

– BRF skadar all facklig verksamhet i Sverige genom sitt ansvarslösa varsel", skriver Håkan Petterson, andre vice ordförande i Kommunal i ett pressmeddelande.

Och jag håller helt med honom.

– Brandpersonal organiserad inom Kommunal kommer aldrig att sympatisera med BRF:s metoder. BRF agerar fullständigt oansvarigt och därför tar Kommunal avstånd från BRF:s varsel", skriver Owe Halvors, ordförande i Kommunals branschråd för räddningstjänsten.

Mycket bra skrivet.

Och det sista är en bra spark i baken på Kenneth Carlsson:

- Kommunals medlemmar i räddningstjänsten kommer att släcka bränder även om BRF vägrar utföra sitt uppdrag", skriver Owe Halvors.

Yrkesstoltheten finns uppenbart kvar inom kommunal.

Inga kommentarer: