lördag, december 22, 2007

Opinionsläget och om jag skall bli dansk?

Synovates sista opinionsmätning för året, som publiceras i DN, visar ungefär samma som tidigare mätning även om regeringen återhämtat 0,5 %.

Moderaterna har enligt mätningen tappat 4,4 % sedan valet. Att ha många statsråd är inte alltid bara positivt. Men får också stå till svars när något går snett.

Jag är säker på att alliansen återhämtar sig men det är inte alltid så att de som tvekar återkommer till det parti man lämnat. Dessa 4,4 % kan lika gärna hamna hos något annat alliansparti.

Jag gissar att vi rycker närmare en regeringsombildning. Senast hösten 2008, halvtid i mandatperioden, kommer en sådan. Nya ansikten, ändrade ansvarsområden i regeringen och en nystart.

En politiker som hör hemma i Dansk folkeparti, ett parti på högerkanten, Sören Krarup, funderar i en intervju över Danmarks gränser.

Han drömmer om ett Stor-Danmark där Skåne, Blekinge och Halland skulle föras till Danmark. Jag skulle alltså bli dansk. Den enda fördel jag ser är att jag då blev medlem i Danmarks största parti, Venstre.

Han inser dock att det inte realistiskt. Dock ser han det inte omöjligt att Sydslesvig, alltså den norra delen av den tyska delstaten Schleswig-Holstein, återförs till Danmark. Där finns idag dansktalande invånare.

Man kan ju skratta åt det men det finns argument i hans resonemang som hörs på allvar på Balkan idag. Och de fanns i Tyskland före andra världskriget. Att man går tillbaka hundratals år och anser att område som då förlorades skall återföras. Även om befolkningen idag är en helt annan och talar annat språk. Och vi vet vad den sortens resonemang lett till.

Uppdaterat 23/12 17:16

Det märks att det är nyhetstorka såhär dagen före julafton. Ett förvirrat uttalande av en dansk politiker blir artiklar i tidningarna och det bloggas ivrigt.

Helsingborgs dagblad har en rubrik, Skåne blir danskt? Med frågetecken som om det är på gång.

Enligt Aftonbladet vill fler än hälften av deras läsare låta Danmark ta över Skåne.

En typisk debatt när det inte finns något att skriva om. Lite småkul om det inte var så att Sören Krarup från Dansk Folkeparti menar vad hans säger.

Kanske skall Sverige kräva Finland tillbaka, Det var ju svenskt till 1809 Längre än Skåne någonsin varit danskt.Togs av Ryssland med odemokratiska metoder . Och varför inte kräva tillbaka de f.d. svenska städerna Tallinn och Riga.

Ni ser hur förvirrat Krarups förslag är.

Kanske hade Herr Krarup smakat lite för tidigt på julspriten innan intervjun gjordes.

PS! Bilden föreställer Rådhuset i Tallinn. En gång en del av Sverige. DS!

6 kommentarer:

per-olof.dk sa...

- hvad vi har brug for er samarbejde Danmark-Sverige (Skåne) og ikke snak omen part skal skifte nationalitet -

Flavian sa...

Å andra sidan har Kungsbacka och Varberg aldrig varit danskt. Däremot tillhörde södra Halland Danmark när Skåne tillhörde Danmark.

Jag skulle inte ha något emot att Danmark började strax söder om Varberg. Det vore trevligt att åka dit och äta räksmörgåsar och dricka öl.

TOMMY RYDFELDT sa...

Flavian!

Jag får göra dig besviken mina historiekunskaper är nog bättre än dina. Kungsbacka och Varberg har varit danskt. Senast till 1645.

Det skiftade fram och tillbaka under vissa tider. Så var det ofta i gränsbygden.

Läs gärna sidan från länsstyrelsen i Halland och en annan om Hallands historia.

Flavian sa...

Ja, jag ser att jag fått ett och annat om bakfoten. Jag byggde min felaktiga tro på vad jag mindes från ett litet föredrag jag hörde i Varberg för många år sedan.

Där sades att Varberg låg på den svenska sidan om gränsen mellan Sverige och Danmark och att Halland norr om Varberg också var svenskt, medan Halland söder om Varberg var danskt.

Förmodligen avsåg föredragshållaren den tidsperiod då norra Halland tillhörde Skara stift.

Jag blandade tydligen ihop det med tiden fram till freden i Brömsebro.

Å andra sidan tycker jag att den "kulturella" gränsen mellan det helsvenska Halland och det mera skåneländska Halland går strax söder om Varberg.

Lennart Nilsson sa...

Det tillhör den grundläggande hantverkskunskapen hos journalistskrået att kunna göra en höna av en fjäder. Antag att en sverigedemokrat börjat yra om Finland, Estland, Livland, Pommern osv. (vilket säkert många av dem gör), skulle det också vara en nyhet?

God Jul Tommy!
http://fpnacka.blogspot.com/2007/12/blog-post.html

Hammer sa...

Som jämtlänning så tycker jag tanken lockar, men låt oss inte stanna vid att återföra Hallan, Blekinge och Skåne till Danmark. Jag tycker även vi ska låta Svearna få ha sitt Svealand i fred och slippa betala en massa irriterande bidrag till glesbygden och till jordbruksområdena. Gör Jämtland, Härjedalen, Värmland och Lappland till Norskt territorium, Väster- och Norrbotten Finskt, dela sedan Ångermanland och Medelpad mellan Norge och Finland. Dalmasarna och Hälsingarna får banne mig göra uppror om de ska slippa Svearna. Låt Götarna och Gotlänningarna få välja endera nation eller bli helt självständiga. Gör man detta inom ramen för EU-medlemsskap så tar vi ju ändå inte farväl av varandra utan byter bara till "Hej granne!". Jag ser massor av potentiella lättnadens suckar från alla de s k svenskar som nu äntligen slipper höra "Låt hela Sverige leva!" eller "Vi flytt int!" någonsin mer. I många delar av det som varit Norrland så skulle livet bli mycket tuffare, men Skandinaviens fortsatta utveckling skulle vara oerhört spännande att följa, eller hur?