lördag, januari 26, 2008

Läser Mats Odell min blogg?

Idag föreslår bostads- och finansmarkandsminister Mats Odell (kd) ett skatteavdrag för bosparande.

Till folkpartiets landsmöte motionerade jag om samma sak och jag har tidigare lanserat förslaget i det liberala nyhetsmagasinet NU.

I detalj är förslagen inte helt lika men andemeningen är samma.

Vi subventionerar räntor på kreditköp men inte den som sparar till sin bostad? Rätt knepigt eller hur?

Motionssvaret på landsmötet blev ett nja men viktigt är att jag vet att flera fp-riksdagsmän stödjer mig vilket borde vara en bra grund för en uppgörelse i regeringen. Och vill Mats Odell låna detaljer från mig så, varsågod.

Såhär skrev jag i motionen som jag redovisade på min blogg 16 april 2007.

Motion ang bosparande

I Sverige så får den som sparar till sitt boende inget stöd. Istället har olika stöd på bostadsmarkanden varit inriktat på att ge fastighetsbolag och byggherrar olika subventioner, inte den enskilde. Nu har alliansregeringen avskaffat dessa stöd och subventioner vilket är bra.

En mycket stor majoritet vill äga sin bostad. Trots detta finns inget stöd eller subvention för de som långsiktigt vill spara till en bostad. Istället så beskattas ränta på sparandet.

Det känns inte speciellt logiskt när man får ränteavdrag/skatteavdrag för inköp av konsumtionsvaror på kredit och kontokortsräntor.

Jag anser att Sverige behöver ett bosparande som har stöd av staten.

En modell för detta bör tas fram.

Jag låser mig inte vid metod men här är några tankar som jag tycker är intressanta och som jag anser skall utredas.

För det första skall bosparande vara räntefritt. Räntan/avkastningen på bosparandet beskattas inte utan läggs till kapitalet.

För det andra så ges varje person möjlighet att dra av ett halvt basbelopp av sitt bosparande i sin deklaration.

Sparandet är under spartiden spärrat. När man tar ut beloppet måste det gå till inköp av en bostad. Väljer man att ta ut beloppet utan att köpa bostad återförs beskattningen och man får av det kapital man tar ut betala skatt på räntan/avkastningen och även återbetala den skattevinst man gjort på avdraget i deklarationen.

Idag är det inget problem för banker och andra som skulle hantera ett bosparande att för varje år räkna ut en skuld som efterskänkes när man köper en bostad eller förfaller till betalning om man tar ut beloppet.

Yrkande:

att landsmötet uttalar sig för införande av ett bosparande i Sverige,

att landsmötet uppdrar åt partistyrelsen att arbeta fram ett förslag till bosparande.

Kungsbacka 2007-04-10

Tommy Rydfeldt
Kungsbacka


DNSvdHD

Inga kommentarer: