lördag, augusti 25, 2007

Vill (mp) isolera Kungsbacka?

Miljöpartisten i Kungsbacka, Lars-Anders Lundberg, reagerade på min insändare om flyttkedjor, läs min insändare här, och skrev en replik i torsdagens Kungsbacka Posten. Jag tror det framgår av min replik till honom vad han skrev.

Tydligen så skall alla bostäder i Kungsbacka bara gå till de som bor här men vi kan glatt åka till Göteborg och arbeta, utbilda oss och använda all service som finns där.

Min replik, nedan, finns i dagens nummer av Kungsbacka Posten.

Vill miljöpartiet isolera Kungsbacka?

När jag läser Lars-Anders Lundbergs replik till mig i Kungsbacka Posten 23/8 kan man inte annat än undra om miljöpartiet anser att Göteborg/Mölndal skall hindra Kungsbackabor att arbeta och utbilda sig där eller besöka allt från fotboll till opera?

För uppenbart är det ett ”problem” för Lars-Anders att vi är en del av Göteborgsregionens bostadsmarknad, vilket innebär att andra än boende i Kungsbacka köper eller hyr en bostad här.

Skall vi enbart utnyttja regionen när det passar oss och isolera oss när vi känner för det? Knappast ett fruktbart sätt att samarbeta på.

Flyttkedjesundersökningar visar klart att i attraktiva kommuner så leder även byggande av hyresrätter att de flyttar in personer från andra kommuner. Inte minst pga. att de har fått nytt jobb i kommunen. Skall dessa stoppas? Hur?

Undantaget är små hyresrätter som ger få flyttkedjor. Men är det endast sådana bostäder miljöpartiet vill bygga? Fick vi inte nog av stora hyresrättsområden under miljonprogrammet?

Kungsbacka behöver bygga med blandade upplåtelseformer. Isolering eller enbart hyresrättsbyggande är ingen lösning

För precis som Lars-Anders Lundberg vill 90 % av svenskarna äga sin bostad. Så den största insats Lars-Anders kunde göra för Kungsbacka är att prata med sina partivänner som sitter och styr i Göteborg. Övertyga dem om att släppa fram fler bostäder med framför allt äganderätt, så skulle trycket på Kungsbacka minska.

Tommy Rydfeldt (fp)
Medlem i fp-Kungsbackas
bostadsgrupp

Inga kommentarer: