torsdag, augusti 23, 2007

Generös bankomat, Kristen höger, och Censur.

Ja det måste ha varit lyckliga invånare på Nya Zeeland. När bankomaten gav 20 dollarsedlar men bara debiterade för 10 dollarsedlar. Jag tro nästan finansminister Anders Borg skulle vilja ha sådana bankomater. Finansministrar, av olika politiska färg, brukar ju råka ut för att partivänner, motståndare och media tror att ministern har sedeltryckeri i källaren. Eller varför inte en bankomat som dubblar värdet på pengar?

Tolv kristdemokrater går i Svenska Dagbladet till attack mot moderaterna. De har gått för mycket åt vänster, tycker dem. Bland undertecknarna är f.d. moderata riskdagsmannen Gustaf von Essen, numera kristdemokratiskt kommunalråd i Uppsala.

Moderaterna vill ju positionera sig som ett parti även för socialdemokrater och ur det perspektivet kan det ju inte vara fel att några kristdemokrater vill lägga sig en bit högerut.

Det finns ju dock alltid en risk för moderaterna att väljare på högerkanten attraheras av budskapet från dessa kristdemokrater och att man tappar en del väljare.

Det är förmodligen också syftet med utspelet. Att försöka rädda hem någon procent till partiet. Kristdemokraternas risk å andra sidan är ju att man kan tappa allmänborgerliga väljare istället som skräms av budskapet. Så det kan bli ett nollsummespel.

Jag undrar hur Göran Hägglund ser på deras artikel? Inte odelat positiv, gissar jag.

Cencurchefen Gunnel Arbäck avgår efter 26 år. Hon vill avskaffa censuren av biofilm. Jag kan inte annat än hålla med henne. Censur för vuxna hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

Att den är kvar beror tydligen på kristdemokraterna, igen.

Den har ”en normerande roll i samhället”, enligt riksdagsledamoten Dan Kihlström (kd).

Jag tycker mig se ett parti där krafter vill föra det högerut och skapa en kristen höger? Ett parti till höger om (m). Abortdebatten, påhoppet på moderaterna i dagens tidning, viljan att ha kvar censuren, för att nämna några frågor.

Kan det vara ett mönster eller bara tillfälligheter? Är jag för konspiratorisk?

Inga kommentarer: