tisdag, augusti 21, 2007

Svar på frågor istället för (s)

Jag gav i en insändare socialdemokraterna i Kungsbacka tips på frågor de kunde ställa på torget istället för de ledande man alltid ställer och sedan drar slutsater från.

Men (s) svarade inte. Istället svarade en läsare, Gösta Edwardzon, och ställde frågor till mig. I dagens Norra Halland finns mitt svar publicerat.

En kommun gör överskott men aldrig vinst

Tack Gösta Edwardzon för dina frågor i NH 14/8. Jag svarar gärna på dina frågor, även om jag idag är landstingspolitiker och inte har kommunala uppdrag, men kan inte garantera att du gillar alla svaren.

1.Folkpartiet har i två motioner tagit upp precis de problem du beskriver på Borgmästaregatan och vid stationen och krävt förändringar. Vissa justeringar har gjorts vid stationen, men räcker det? Sommaren 2008 öppnar Tölö tvärled. Förhoppningsvis skall då trafiksituationen bli bättre då. Jag vet att mina partivänner i bland annat tekniska nämnden följer frågan mycket noga och kommer föreslå ändringar om inte Tölö Tvärled hjälper. Sedan får jag hålla med dig om att de så kallade övergångställen med upphöjd gata som inte är övergångsställen är ganska obegripliga. Ta bort dem eller sätt dit en skylt att det är övergångställen. Kanske teknikförvaltningen kan svara på det?

2.En kommun gör aldrig vinst. Däremot överskott vilket är nödvändigt för att klara investeringar utan för mycket lån. När jag plockade skräp sist? Gör det regelbundet i min bostadsrättsförening. Bäst vore väl att alla invånare gemensamt försökte hålla kommunen snygg och ren så slapp varken politiker, kommunanställda eller kommuninvånare plocka efter andra.

3.Redan folkpartiledaren Bertil Ohlin sa ”det måste löna sig att arbeta”. Vi har tydligen olika uppfattningar i denna fråga men jag tycker det är bra att man får ett jobbavdrag på arbetsinkomster. Har inget med ålder att göra, som du skriver. Det måste finnas en gräns hur länge man skall kunna gå arbetslös och söka på en ort eller enbart vissa speciella jobb. Den gränsen kan väl alltid diskuteras men alla skall vara medvetna om att upp emot 90 % av a-kassan finansieras av staten. Ju fler som går på a-kassa ju mer kostar det samhället.

4.Kul att vi uppenbart gillar Jan Björklunds skolpolitik båda två.

5.Jag överlåter även åt socialdemokraterna att fundera på hur de skall få fler väljare eller inte tappa dem de har.


Tommy Rydfeldt
Folkpartist

Inga kommentarer: