torsdag, juli 26, 2007

Leijonborg reder ut vad som gäller i försvarspolitiken


Som jag skrivit tidigare trodde jag försvarspolitiken var mer eller mindre färdigförhandlad när finansminister Anders Borg i Almedalen meddelade att man skulle spara 4 miljarder på försvaret. Speciellt eftersom han och försvarsministern är partivänner.

Efter diverse olika turer är det nu utbildningsministern folkpartiledaren Lars Leijonborg som får klara ut vad som gäller.

Till TT säger Lars Leijonborg:

”- Diskussionen har knappast börjat. Det är en otroligt viktig fråga och det är bra att vi har en finansminister som håller ett vakande öga på stora utgifter men vi är mycket, mycket långt ifrån ett ställningstagande i regeringen. Jag vet inte exakt hur orden föll. Det är möjligt att det är hans uppfattning, men om det är lämpligt eller möjligt att göra den besparingen har regeringen ännu inte prövat i botten ”

Jag tror att Lars Leijonborgs version är den rätta och uppenbart hade jag väldigt rätt när jag skrev att alliansen måste i höst sätta sig ner och diskutera hur man kommunicerar både internt och externt. För någon kommer att behöva backa, Borg eller Odenberg, och det hela är så onödigt och ger onödig pressdebatt.

Noterade att miljöpartiet tycks ha samma interna diskussion som (m). Läs Birger Schlaugs blogg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte alls osannolikt. Och själva brännpunktsartikeln var ju Bullseye! Vad håller mådderaterna PÅ med egentligen? De verkar ju helt virriga, och då blir ju hela regeringen OCKSÅ det genom "dynamiska spridningseffekter" m m. :o( *skakar bedrövad på huvudet*