söndag, juli 22, 2007

Rod Stewart, Birgitta Ohlsson, Thomas Östros , Harry Potter och Wihelm Agrell


Har varit i vår huvudstad några dagar så det blir en liten söndags- summering. Det blev besök på Stadion för första gången och konsert med Rod Stewart (bilden). Hur det var? Tja, han var bättre när jag såg han 1977 i Scandinavium. Det var lite för mycket allsång med Rod, men publiken tycktes ju gilla det och det är väl huvudsaken. Han fick dock överlag inga bra recentioner.

Folkpartiet har lagt ett förslag om så kallad omvänd kommunarrest.

”- Vid så kallad grov kvinnofridskränkning, där besöksförbudet ständigt kränkts borde omvänd kommunarrest kunna införas för misshandlande män. Mannen ska inte tillåtas att bosätta sig i samma område som kvinnan. Kvinnans trygghet och frihet från rädsla ska gå före förövarens frihet, säger Birgitta Ohlsson.”

Jag gillar inte allt Birgitta gör eller säger men detta förslag från henne är bra. Vi måste sätta offret i centrum mer i Sverige och inte fokusera på hur synd det är om den som utöver brottet eller i detta fall förtrycker kvinnan.

Förra semestertrippen var ju till norra Tyskland och delstaten Schleswig-Holstein. På de tyska nyheterna var det Vattenfall och åter Vattenfall. Och det tycks fortsätta. Jag förstår inte att man inte begriper att skall vi fortsätta ha kärnkraft och kunna bygga ut den måste säkerhetsarbetet vara 120 %. Allt skall fokuseras på säkerheten.

De som tycker statliga bolag är så bra och att de tar särskilt ansvar har varit väldigt tysta. Var är du Thomas Östros? Under flera år ansvarig minister för Vattenfall och kramare av statligt ägande? Stämbandskatarr?

Känner mig väldigt utanför. Har aldrig läst en Harry Potter bok eller sett någon film. Är lite oklar vad det handlar om. Men med tanke på hysterin måste det väl vara bra.

Slutligen så skriver Wilhelm Agrell i Svenska Dagbladet att det svenska försvaret är enbart symboliskt. Har han rätt en oerhört dyr sådan.

10 kommentarer:

Anonym sa...

ja det är hemskt med denna Harry Potter hysteri, se länk:

http://martinaquino.wordpress.com/2007/07/20/teenage-girl-kills-herself-over-fake-spoilers-of-harry-potter-and-the-deathly-hallows/

det är skönt att man inte är i riskgruppen själv, eh..

Anonym sa...

Kommunarrest? Ytterligare ett dumt påhitt av Birgitta Ohlsson.

TOMMY RYDFELDT sa...

Tycker Birgitta Ohlssons förslag är utmärkt vilket framgår av mitt inlägg.

Det kan inte vara en rättighet att förfölja kvinnor.

Anonym sa...

Tommy: Tror du inte att man skulle ta dina tankar om kärnkraftssäkerhet på mer allvar om du försökte se på både för och nackdelar med olika ägarformer?

TOMMY RYDFELDT sa...

Jag ser gärna olika ägarformer. Bostadsrätt är en utmärkt form. Men poängen är att det argumenteras att samhällsägda bolag är lite bättre. Tar större hänsyn.

Och så visar det sig att så inte är fallet. Forsmark och vad som händer i Tyskland är bra bevis för detta.

Jag tror på kärnkraften men har oerhörd respekt för riskerna. Vad Vattenfall lyckats visa i Sverige och Tyskland är att statligt ägande är ingen garanti för bättre säkerhet.

Anonym sa...

Tommy: Om någon argumenterar för att statliga bolag automatiskt ger större säkerhet så hoppas jag att det är slarvig argumentation och inte blind tro.

Det argument som kan anföras är, tycker jag, att insynen i ett statligt bolag kan göras större. Det krävs då förstås att man utnyttjar den möjligheten. För det måste det finns ett engagemang för säkerheten. Ett politiskt engagemang inte minst.

Det finns, som jag ser det, inget principiellt hinder att man begränsar rörselsefriheten för ett privat företag som sysslar med kärnkraft så att det kan styras politiskt i frågor som gäller säkerheten. Väldigt många frågor kan i ett långsiktigt perspektiv sägas handla om säkerheten, t ex vilka som behövs på företagen för att granska säkerheten. Frågan är om detta är förenligt med de lagar vi har?

Med privat ägande har vi också problemet med att företagen (med all rätt) försöker maximera sin vinst. Det kan innebära konflikt med säkerhetstänkandet, om inte annat pga olika fokus i arbetet. Man hamnar då i en situation där de som försöker påverka säkerheten (kanske via politisk verksamhet) har som motpart ett privat företag som på arbetstid med stora resurser kan dra åt ett annat håll.

Det känns för mig mycket otillfredställande. Hur ser du på detta? Är konflikten ur din synvinkel reell?

TOMMY RYDFELDT sa...

Givetvis finns det en konflikt när det gäller vinstmaximering och säkerhet. Och att staten på alla sätt kräver insyn och kontroll ser jag inget problem med. Jag har själv varit ledamot i lokala säkerhetsnämnden vid Ringhals en form av insyn för lokala politiker. Men givetvis krävs det mer insyn för experter på kärnkraft.

Det bästa sättet att hota profiten är kraftiga böter eller helt enkelt att man drar in tillståndet. Det är ett marknadsekonomiskt språk man begriper.

Jag vet dock inte hur staten skall agera när det gäller Vattenfall. Dra in tillståndet för sig själv?

Och där är väl problemet. Staten har via sitt energibolag knappast varit en exemplariskt bolag.

Vad jag tog upp är just att Vattenfall i Tyskland agerar utifrån profit och inte säkerhet. Jag är inte imponerad över hur det skött Forsmark heller. Jag tycker att man borde kunna kräva mer av Vattenfall än Eon eller Fortum.

Jag bor sådär 40 km fågelvägen från Ringhals, ägt av Vattenfall. Jag vill ha den bästa säkerheten det går att få.

Men kan jag lita på statliga Vattenfall?

Anonym sa...

Tommy: Jag håller helt med dig om att man borde kunna kräva mer av statliga Vattenfall än av Eon och Fortum. Du förstår säkert min tanke att det är därför jag hellre ser statliga ägare till kärnkraftverken.

Är det inte ett tecken på att något gått väldigt snett när Vattenfall inte lever upp till de kraven? Jag skulle förstås gissa att Vattenfall skulle svara att de agerar som vilket företag som helst, enligt marknadsekonomiska regler. Ska verkligen ett statligt företag som sysslar med så farliga saker som kärnkraft och kärnavfall få frihet att agera på det sättet?

Idén med kraftiga böter eller indragning av tillstånden har under många år kritiserats för att de verkar i efterhand. Är inte det en väldigt relevant (och skrämmande) kritik i det här fallet? Du vill väl inte heller vara med om ett kärnkraftshaveri?

studu sa...

Rod Stewart: De gyllene tiderna-1967-1977..Then something happened, liksom...

TOMMY RYDFELDT sa...

Precis.