tisdag, juli 24, 2007

Tänk om, Beatrice Ask

Låt oss vara överens. Fildelning är ett problem. Men vi löser det inte genom mer eller mindre ogenomtänkta förslag.

Även om jag är för privat verksamhet och offentlig verksamhet på entreprenad så finns det sådant stat och kommun skall hantera.

Polisiär verksamhet är sådant.

Förslaget från Beatrice Ask som är ute på remis om fildelning föreslår att artisters organisationer skall kunna få ut namn på IP adresser och sedan kunna driva civila mål.

Hur rättssäkert är detta? Fick vi inte nog av privatspanare i alla turer kring Palmemordet?

Mediebranschen har genom klantighet och okunnighet försatt sig i en situation där tekniken sprungit från dem.

Man har på olika sätt försökt att hindra människor att på laglig väg dela filer.

Jag köper ibland musikfiler. Men när jag vill ladda ner dem i min Mp3 spelare så går det inte. Licensen gäller inte min spelare utan bara datorn och bränning till CD. Men jag får inte bränna hur många CD jag vill även om det är för eget bruk. Licensen begränsar detta. Det hjälper inte att jag gillar att plocka ihop musik för bilen och kanske vill bränna samma låt flera gånger.

Och Magnus Ugglas klassiska mästerverk går inte att bränna för eget bruk. Den går inte att spela i datorn överhuvudtaget.

Musik- och filmindustrin borde försöka hitta nya vägar och nya sätt att sälja på. Vara innovativa.

Kommer det ut en musikfilm idag är det oftast omöjligt att lagligt köpa 3 minuter av filmen där den där låten man gillar finns med. Men på You Tube finns den säkert. Varför missar man sådana möjligheter?

Jag tror att vi måste få en medieindustri som tänker om. Börja med att inte göra livet svårt för de som lagligt vill ladda ner filer. Vi behöver också en lagstiftare som tänker igenom hur man skall komma åt missbruk av fildelning. Inte skapa nya problem.

Kanske är det också dags att tänka på alternativ finansiering så att musiker och filmmakare får betalt. Kanske ta ut en avgift när man köper dator, program eller mp3 spelare?

Eller varför kan man inte köpa en licens, vars inkomster går till upphovsmännen, som gör det möjligt att ladda ner även om man inte är 100% säker på att just den filen är laglig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Fildelning är inget problem, det tror jag att vi kan vara överens om. Jag kan däremot förstå ifall man tycker att fildelning av upphovsrättsskyddat material är ett problem. Det är viktigt att skilja på laglig och olaglig fildelning eftersom en del vill förbjuda all form av fildelning för att komma tillrätta med den olagliga fildelningen.