Tre gånger under hösten, inom ganska kort tid har jag åkt till Stockholm. Inte en enda gång har SJ hållit tiden. Det gäller båda vägar.
Vid ett tillfälle byttes X 2000 ut mot gamla vagnar som skramlade och förde liv hela vägen till Stockholm. Förvånansvärt bara 30 minuter sen. Men det luktade bränt också….
Ett vanligt skäl till att de är sena är att man bara går på två motorer. Flera gånger säger lokaföraren att vi kommer stanna vid denna station och starta om motorerna.
Verkar som materialet man kör är i oerhört dåligt skick.
Tror ni detta hade hänt om inte SJ haft monopol på linjen Göteborg- Stockholm?
Det känns viktigt att det blir konkurrens både om kvalité och pris.
SJ har på ett tydligt sätt visat att statlig och offentligt ägande är ingen garanti för god kvalité.
Idag är det tydligen elfel. Det kan ju inte SJ ta ansvar för utan det är en annan statlig myndighet, Banverket. Dålig dag för de som tycker att samhället skall sköta en massa saker.
Svd12DN
Uppdatering 19/11
Kaoset fortsätetr och nu skyller Banverket och SJ på varandra. Hur mycket el drar tåget? Pust!!!!
Det kvarstår att SJ har inte skött sina tåg som de skall och under åren 1991-2006 med (s) och delvis (mp) och (v) styre fick inte Banverket tillräckligt med pengar.
Det är det vi lider av idag.
Skulle vara kul att höra Peter Eriksson och Maria Wetterstrand bortförklara att man inte såg till att det gick att använda det gröna alternativet tåg när man hade chansen under 8 år.
Undrar om det rycker i vänsterpartiernas ryggmärg. Det här går inte. Vi måste förstatliga Banverket och SJ så samhället tar över.
Men Ooops det är ju redan statligt. Vad gör vi då? Kanske privata kan få en chans......
Svd12
3 kommentarer:
Å andra sidan har de prispressande konkurrenterna en tendens att gå i konken så fort ekonomin svajjar, och då är det fortfarande samhället och kunderna som får betala.
Sterlings kunder älskar nog konkurrensen just nu. Så även Ryanair där man i sin ekonomiska iver skipper miljö- och personalansvaret.
Det är alltid lika förvånande när liberaler argumenterar. Alltid ska saker säljas och utsättas för mer kokurans när problemet egentligen ligger i att politikerna inte hänger med att skjuta till pengar till infrastrukturen.
Problemen i Stockholms Lokaltrafik (SL) är stora och har pågått länge, SJ drabbas av dem också när de ska till och från Stockhlms Central.
Och det har knappast förbättrats av utförsäljningarna som skett inom SL. Ta t.ex. City Banan som skötte pendeltågstrafiken till för 2 år sedan. Det var kaos rakt igenom och det är ingen underdrift. Varje dag var det små eller större förseningar.
Probelmet ligger alltså inte i att det inte finns någon kokurans, det har redan testats.
Problemet ligger i "getingmidjan" söderut, spåren är inte byggda för så mycket trafik som nu passerar där. Det krävs insatser från staten för att fixa, de är bara för jävla sega att ta tag i ett problem som funnits i de senaste 10 åren.
Men visst är det enkelt för er att skrika ut profetior som om det vore sanning. Folk orkar ju inte tänka längre än näsan räcker numera vilket gör dem mottagliga för er skit.
/Hugo, som satt i ett strömlöst pendeltåg i 1 timma mellan Älvsjö och Årsta Berg på onsdag morgon.
Till Hugo (esf!
SJ gör det enkelt för sig när man skyller på banverket. Alla mina förseningar i år har inträffat pga. tåg som går sönder. Eller brist på tåg. Det kan endast SJ skyllas för.
När det gäller dåligt långsiktigt underhåll håller jag med. Där får (s), (v) och (mp) stå i skamvrån.
De hade makten under 12 år (s) och 8 år (mp) och (v) och gjorde?
Svar:Ingenting.
Till J
Jag vill inte ha lägre priser. Jag vill ha tåg som går i tid. Som inte går sönder.
Skicka en kommentar