söndag, april 22, 2012

Ogenomtänkta centerförslag inom kollektivtrafiken

Centerpartiet i Kungsbacka presenterade på fredagen fjorton förslag kring kollektivtrafiken. Jag förväntade mig bra förslag som skulle lyfta trafiken.

Men efter att ha läst deras förslag konstaterar jag att det bygger på väldigt mycket okunskap. En del av förslagen är direkt dåliga och man har inte presenterat någon form av finansiering.

För deras förslag kostar väldigt mycket pengar.

Jag kommenterar några punkter.

1. Man vill förlänga pendeltåget till Varberg och påstår att det finns utrymme på banan. Den frågan var ju uppe inför stationsbygget i Åsa. Och dåvarande Banverket (numera Trafikverket) konstaterade att det var fullt på banan. Man tvekade till och med inför ett stopp i Åsa.

Centerpartisten Ola Johansson, då kommunalråd nu riksdagsledamot, bloggade om kapacitetsproblemen i september 2009. Läs här.

Så länge vi har enkelspår in till Varberg så har banan kapacitetsproblem. Det går säkert att peta in något tåg här och där men skall det fungera behöver man upp i minst 30 minuters trafik i rusningstrafik.

Och är det verkligen traditionell pendeltågstrafik med stopp överallt vi skall ha till och från Varberg? Jag tror inte Varbergsbor skulle byta åkandet med Öresundstågen till ett tåg som stannar 11 gånger innan Göteborg C. Nu stannar det 3 ggr efter Varberg. Förhoppningsvis 4 ggr (vissa tåg) från december 2013 när Åsas station öppnar. Och de flesta från Varberg på morgonen har säkert Mölndal och Göteborg som första mål. Inte någonstans i Kungsbacka.

Dessutom krävs det två för att dansa tango. I detta fall tre. Och pendel till Varberg kräver att den kommunen och Region Halland är med i projektet. Jag tror med tanke på hur väl Öresundståget fungerar idag att det skulle vara svårt att få med sig både Region Halland och framför allt Varberg på traditionellt pendeltåg. För Varbergs del enbart för att få en station i Väröbacka.

Dessutom finns det kapacitetsproblem på sträckan Kungsbacka-Göteborg så nya tåg får inte plats på denna sträcka i rusningstrafik vilket också försvårar planeringen.

Genom att begära att man skall förhandla med Hallandstrafiken visar man att Centerpartiet i Kungsbacka inte vet hur kollektivtrafiken är organiserad. Region Halland är från 1 januari kollektivtrafikmyndighet i Halland. Hallandstrafiken är ett driftbolag. Det är regionen som beslutar om trafiken och skall betala i första hand. Det är lätt att begära att andra skall betala eller tänker man sig att det skall vara en tilläggsbeställning som Kungsbacka och Varberg skall betala. Vill Varberg detta?

2. Direktlinjer till Göteborg med buss föreslår man. Ett förslag som direkt motarbetar pendeltågen. Skall vi köra buss jämte tågen? Ogenomtänkt.

3. Man vill anpassa busstidtabellerna till att människor har sena pendlingstider. Förstår inte vad man menar. Sista bussen till t.ex Frillesås går 00.47. För tidigt? Eller vill (C) ha kvartstrafik dygnet runt? Finansiering?

4. Man vill ha samma taxa i hela kommunen. Men det har vi ju. Med ett undantag. Stadstrafiken i Kungsbacka är billigare för det är korta resor. Sådana resor kostar med kontoladdning 17.30  kr. Övriga resor kostar 26.30 kr. Man föreslår alltså något som finns.  Min uppfattning är tvärt emot deras. Vi borde ha fler zoner. Den som åker t.ex mellan Åsa och Frillesås borde inte betala mer än vad det kostar att åka med stadstrafiken i Kungsbacka.

Även övergången i norra kommunen har man missat. Idag kostar det 39.10 kr att åka från Kullavik centrum till Göteborg. Men åker man från Snipen kostar det bara 17.30. Ologiskt men det missar (C).

5. Man vill ha samma taxa, dvs Göteborgs, i hela Göteborgsregionen. Ok, det är bara att ta fram dessa miljoner. Skattehöjning? Intressant att se Centerpartiet när budgeten skall tas hur man skall finansiera detta. För man tror väl inte att Region Halland skall betala detta? Det får då bli en tilläggsbeställning som Kungsbacka får stå för själva. Precis som Halmstad gör vad gäller gratis resor för personer över 75 år.

6. Man vill samordna Hallandstrafikens och Västtrafiks biljettsystem. Välkommen i gänget. Det driver Folkpartiet redan. Alltså inget nytt. Men bra om fler partier stödjer Folkpartiet.

Men man föreslår att Västtrafiks krångliga och starkt kritiserade system införs även i Halland. Givetvis ingen bra idé. Hallandstrafikens system är ett gemensamt upphandlat med flera län bland annat Skåne. Så kallade Scanpointsystemet. Och används av sex län i Sverige. Det är inte kompatibelt idag med Västtrafiks system. Detta är problemet som måste lösas. Lösningen är inte Västtrafiks system i Halland.

Övriga punkter är inget som inte funderas över. T.ex ombyggd station och terminal i Kungsbacka är på planeringsstadiet. Även ombyggnad i Hede.

Jag förstår att Centerpartiet i Kungsbacka vill synas. Efter valet 2010 är man i total mediaskugga. Och syns man handlar det mer om centerpartister som arbetar för andra centerpartister som konsulter samtidigt som man är politiker.

Men lägger man förslag måste de vara genomtänkta, inte slå in öppna dörrar och framför allt vara finansierade. De fjorton punkterna uppfyller inget av detta.

3 kommentarer:

Ringborgs blogg sa...

Det var även en del miljöpartister som nu sitter i Region Halland som talade om en station i ÅSA inte bara centerpartister.

Kommunalt i Varberg tror jag man är överens om att ett tågstopp i Åsa går före Väröbacka(Limabacka) och någon ska BETALA både station och vad det kostar med uppehåll.

Tidigare har man sagt att inga stationer kan komma till stånd innan man löst dubbelspåret genom Varberg.

Återstår som sagt metoden att sätta in snabba bussar som går tätt och undvika kommunrivalitet var gränsen går.Numera är det mesta lagt på REGION HALLAND och det är där pririteringarna får göras.

maria sa...

Jag har skrivet ett svar till ditt inlägg, Tommy Rydfeldt. Hittar du här
http://kungsbacka.centerpartiet.net/2012/04/debatt-om-kollektivtrafiken/

TOMMY RYDFELDT sa...

Hej och tack för hänvisningen till er hemsida.

Jag har arbetat med kollektivtrafik i hela mitt vuxna liv. 1981 la jag en motion om pendeltåg. 1992 blev det verklighet i samarbete med bland annat Centerpartiet.

Då var tanken en förlängning till Varberg men de var inte intresserade.

Sedan dess har Öresundstågen tillkommit och ändrat förutsättningarna.

När tunneln finns i Varberg och genom Hallandsåsen är det förmodligen det systemet vi skall
bygga vidare på. Ungefär som det ser ut på danska sidan mellan Helsingör och Köpenhamn. Två linjer vid sidan av varandra. Med stopp på olika ställen och knutpunkter.

Just för att alla skall komma fram snabbt.

Jag har testat på Varbergspolitiker som sågar er idé helt. Intresset är noll då man redan har en bra lösning med Öresundståget.

Vad gäller Öresundståget så ökas kapaciteten under 2012 med fler sammankopplade tåg. Inte minst p.g.a. att SJ lämnat banan.

När det gäller taxan måste man bli tekniskt. Detta plus in och ut osv är problem för många. Man kan säga att taxan skall samordnas men hur är lika viktigt.

Ni föreslår att Halland skall ha samma system som Västtrafik. Så skriver ni faktiskt. Det hoppas jag aldrig händer. Det är Västtrafiks system som är udda i Sverige och borde bytas ut.

Ni skriver att samma taxa i Göteborgsregionen inte innebär taxesänkningar. Jo, det gör det. Ni tror väl inte Göteborg är beredda att höja till Kungsbackas taxor?

För skall vi ha samma taxa från t.ex Torslanda till Göteborg C som från Särö till Göteborg C innebär det en halvering av taxan.

Det är rätt många miljoner ni skulle behöva finansiera ert förslag med i så kallade tilläggsköp.

Kollektivtrafik är intressant. Nästan alla har en relation och åsikt om det. Men det är viktigt att man kommer med sakliga och realistiska förslag annars tas det inte på allvar.

KD i Kungsbacka föreslog i valet 2010 gratis kollektivtrafik. Ingen trodde på det och det fick snarare motsatt effekt.

Jag tycker det är bra att ni och andra debatterar dessa frågor men tycker fortfarande att era förslag inte bygger på fakta och realism.

Men jag ser fram emot att Centerpartiet lanserar dessa förslag i Regionfullmäktige, Hallandstrafikens styrelse och i kommunen så får vi ju debattera dem vidare.

Och då får vi ju också titta på hur ni föreslår att era förslag skall finansieras.