Vid Hallandstrafikens styrelsemöte i fredag behandlade styrelsen kollektivtrafikplanen för 2018. Det är den planen som beskriver vilken trafik som skall köras 2018. Nu skall planen gå ut på remiss till kommunerna för beslut i
styrelsen i juni 2017.
Skall vi få till fler stopp för Öresundstågen i Åsa, framför
allt mitt på dagen, kvällar och helger är det nu man skall ta med det i planen.
Då kan bolagets ledning kontakta Trafikverket, Skånetrafiken
och Västtrafik. Man kan samråda med ägaren, Region Halland, och förslaget går
med ut på remiss till kommunerna.
Därför la jag för Liberalerna följande förslag i styrelsen:
Att uppdra åt VD att hos Trafikverket, i samråd med Skånetrafiken
och Västtrafik, ansöka om att samtliga turer med Öresundståg, som går utanför rusningstrafik,
får ett uppehåll i Åsa,
Att uppdra åt presidiet att samråda med
regionstyrelsens tillväxtutskott, samt
Att slutlig
ställning i frågan tas när styrelsen behandlar kollektivtrafikplanen i juni.
Jag fick inget stöd från något parti och konstaterar att
Liberalerna är det enda parti som både i regionen och i Kungsbacka kommun stödjer
förslag om fler tågstopp för Öresundståget i Åsa.
Nu när frågan går ut på remiss hoppas jag att Kungsbacka
kommun kommer ta med fler tågstopp i Åsa i sitt remissvar för då måste ju
frågan prövas på nytt.
Positivt är dock att man lyssnat på de som vill åka tåg och
löst fler avgångar i rusningstrafik. Om Trafikverket ger tillstånd kommer ny
avgång ske från december 6.35 från Varberg med ankomst i Göteborg 7.30 och på
eftermiddagen från Göteborg 17.10 med ankomst i Varberg ca: 18.00. Tågen kommer
stanna i Åsa och Kungsbacka.
Värt att notera är att Socialdemokraterna i Kungsbacka uppenbart är emot fler stopp i Åsa. Ledamoten Mikael Delin kommer från Kungsbacka och röstade nej till fler stopp med Öresundståget i Åsa.. Bra att veta inför valet 2018.
Fotnot: Styrelsen i Hallandstrafiken består av nio ledamöter. 3
(S), 2 (M), 1 (L), 1(C), 1 (MP) och 1 (SD).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar