måndag, december 11, 2017

Nu kan du i Halland se vem som tittat i din patientjournal

För några år sedan upptäckte jag efter att jag varit nyfiken att någon loggat in på min journal från en vårdcentral jag aldrig besökt eller varit i kontakt med.

Det blev polisanmälan och polisutredning. Något åtal blev det dock inte då Region Hallands system för inloggning inte kunde utesluta att någon annan gjort sökandet efter mig.

Så även om en person inte straffades så var intrånget konstaterat.

Det sker miljontals helt riktiga inloggningar varje år. Ett patientbesök kan ju innebära 5-6 inloggningar i allt från läkare, medicinsk sekreterare, sjuksköterskor och biomedicinsk analytiker. Alla lägger in sin del i journalen.

Att då hitta de som gör olagliga dataintrång blir svårt. Stickprov blir rena turen. Däremot kan man ju söka efter konstiga sökmönster och hitta de som regelbundet söker men om någon vid några tillfällen tittar på grannen, som dessutom tillhör den vårdcentralen, blir det svårare att hitta detta.

Men nu kan alla se vem som har tittat på deras journal. Och detektiven allmänheten ser ju direkt om någon inloggning ser misstänkt ut och kan anmäla till regionen och få en förklaring eller upptäcka att någon tittat av nyfikenhet.

Som drabbad tycker jag detta är utmärkt och jag kommer titta lite då och då.

Allt finns på www.1177.se/halland.

Det enda som behövs är mobilt bank-ID.


Inga kommentarer: