måndag, januari 16, 2017

Satsa på Västkustbanan inte höghastighetståg

Jag har tidigare i denna blogg kritiserat planerna på höghastighetståg i Sverige. Av olika skäl. För det första att det kostar väldigt mycket pengar. 500 miljarder? Vi har en järnväg som behöver kraftig upprustning. Delar av järnvägen har inte en standard man kan kräva.

De flesta som åker tåg gör det för att komma till arbete/utbildning och kommer inte beröras av dessa banor.

Innan man funderar på höghastighetståg bör man se till att nuvarande järnväg fungerar och är i toppskick.

Höghastighetståg är lite som att om såg svensk järnväg som en bil som vägrar starta ibland på morgonen. Istället för att göra något åt det så köper man nya fälgar, väljer att lacka om bilden, trimmar motorn och köper en ny ljudanläggning. Men bilen startar ju inte bättre för det.....

Västkustbanan har idag fortfarande 35 km enkelspår. I Halland mellan Hamra och Varberg.

Tryck för att göra bilden större
Skall fler kunna åka, innebärande fler stationer och fler tågavgångar, måste Västkustbanan både rustas upp och få dubbelspår hela vägen.

Mellan Göteborg och Kungsbacka behövs fyra spår.

Det är även viktigt att sträckorna Ängelholm-Maria och Maria - Helsingborg, också får dubbelspår.

Annars kan vi bara önska fler tågavgångar. T.ex ett Regiontåg Halland som parallellt och tillsammans med Öresundståget skapar fler möjligheter att åka tåg och fler stationer i Halland.

Att bygga höghastighetståg samtidigt som pendlare avstår från att åka tåg, på grund av för få avgångar och trängsel, blir bakvänt.

Och man vill åka tåg. Sedan 2009 har resandet med Öresundståget ökat med 136%. Och det finns ingen anledning att tro att det skulle minska, tvärtom.

Så hur kommer regeringen svara när frågan ställs vad man gör för att kunna öka resandet på Västkustbanan? Blir svaret att man gör satsningar? Eller blir svaret , vi bygger höghastighetståg i första hand mellan Stockholm och Malmö........

Fotnot: Region Halland och Region Skåne har tillskrivit regeringen i frågan Tryck här. DS!

Inga kommentarer: