Men historiskt kör Västtrafik genom sina entreprenörer i Kungsbacka. Skälet är främst att Kungsbacka behöver ett samordnat taxesystem med Göteborgsregionen.
Så när Västtrafik nu lanserar tankar på ett nytt taxesystem med bara tre zoner är detta av klart intresse för både Hallandstrafiken, Region Halland och Kungsbacka kommun.
Och förslaget innebär tre zoner. En för Göteborg, Partille, Mölndal och Öckerö. En för Kungälv, Ale, Lerum, Härryda och Kungsbacka och en för övriga Västra Götaland. Se här.
Tre zoner innebär att det i många fall innebär att korta resor kostar samma som långa. Leif Blomqvist tar i artikeln i GP vissa exempel.
Deras förslag ökar priset för resor med stadstrafiken i Kungsbacka och stimulerar inte fler att åka.
För Kungsbacka löser man inte heller frågan om övergången mellan Kungsbacka och Göteborg i de västra delarna.
Idag åker många bil till Snipen därför att resorna därifrån är mycket billigare. Ett månadskort kostar från Kullavik centrum 1355 kr/månad om man reser till hela Göteborg. Går man på vid Snipen kostar det 610 kronor.
Detta löser man inte med nya zonsystemet då zonövergången kvarstår vid Snipen.
Framtiden är ett zonlöst system där man betalar för den resa man gör. Åker man Kullavik centrum till Centralstation varje dag köper man det avståndet på en månadsladdning.
Västtrafik har hamnat snett förut när det gäller taxesystem och är på väg att göra det igen. Tre zoner är ett gammalt tänkande inte anpassat till modern teknik och resande.
Som vanligt, gör om och gör rätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar