Detta är Liberalernas uppfattning. Någon borde fråga sig; Varför har inte Tyskland höghastighetståg? Svaret är att de istället har satsat på snabba tåg. Som går över 250 km. Det borde vi satsa på i Sverige istället. Se bilden nedan jag tagit på ett tåg i Tyskland. 268 km/h på vanlig järnväg.
Bengt Eliasson, Hallands liberala riksdagsledamot, och jag har i artiklar argumenterat emot höghastighetståg men för en kraftig utbyggnad av järnvägsnätet. I hela Sverige.
Se artiklar nedan.
Artikel i Norra Halland och Kungsbacka Posten.
Slopa planerna på Höghastighetståg.
I Sverige planeras för höghastighetståg. Prislapp ca: 300
miljarder. Om man utgår från kostnaden i andra länder är en prislapp på 500
miljarder mer trolig. Vem skall åka med tågen? Vad kommer det kosta som
passagerare? Hur skall det finansieras?
Planerna fortsätter trots att det är stor kapacitetsbrist i
det befintliga järnvägsnätet. Fortfarande har vi enkelspår på Västkustbanan.
Kungsbacka-Göteborg behöver fyra spår annars riskerar vi
hamna i en situation där det finns en massa människor som vill åka tåg från de
olika stationerna i Kungsbacka men det går inte sätta in fler. Man kan öka
antalet tågsätt men även där finns det ett tak.
Risken är stor att alla pengar för järnväg kommer att gå
till höghastighetståg samtidigt som vi står kvar med en underdimensionerad och
dåligt underhållen järnväg över hela Sverige.
Man får inte glömma att de flesta tågresor är korta, sker på
pendel- och regionaltåg och det är där kapacitetsbristen är stor. Staten måste
i första hand ta ansvar för att den nuvarande trafiken fungerar, byggs ut och
att den går att lita på.
Det går att göra dagens tågresor snabbare och därmed korta
restiderna. Genom att räta upp sträckor kan man nå hastigheter på 250 km.
Vi liberaler tror på järnvägen. Vi gillar tåg och vår uppfattning
är att resurserna måste läggas på att rusta upp och bygga ut befintligt
järnvägsnät. Inte bygga höghastighetståg.
Bengt Eliasson (L)
Riksdagsledamot Halland
Tommy Rydfeldt (L)
Gruppledare Region Halland
---------------------------------------------------------------
Artikel i bland annat Hallandsposten
Slopa
planerna på Höghastighetståg.
I Sverige planeras för höghastighetståg. Prislappen beräknas
ligga upp emot 300 miljarder. Om man skall utgå från kostnaden i andra länder
är en prislapp på 500 miljarder snarare mer trolig. Vem skall åka med tågen?
Vad kommer det kosta som passagerare? Hur skall det finansieras?
Planerna fortsätter trots att det är stor kapacitetsbrist i
det befintliga järnvägsnätet. Fortfarande har vi enkelspår på Västkustbanan
mellan Ängelholm och Helsingborg och runt Varberg. Det finns inte ens någon
planering för utbyggnad till dubbelspår på en del av enkelspåret innan
Helsingborg.
Viskadalsbanan behöver en rejäl upprustning, inte minst för
att kunna köra snabbare. Markarydsbanan behöver möjlighet för tåg att mötas för
att få en ökad kapacitet. Kungsbacka-Göteborg behöver fyra spår för att kunna
öka trafiken med pendeltåg och regionaltåg.
Vi skulle kunna fortsätta att räkna upp projekt efter
projekt i län efter län där det finns eftersatt underhåll och där det är stort
behov av utbyggnad.
Låt oss bara nämna några. Ostlänken mellan Järna och
Linköping, dubbelspår mellan Göteborg och Borås samt ökad kapacitet på sträckan
Lund–Hässleholm.
Risken är stor att alla pengar för järnväg kommer att gå
till höghastighetståg samtidigt som vi står kvar med en underdimensionerad och
dåligt underhållen järnväg över hela Sverige.
Man får inte glömma att de flesta tågresor är korta, sker på
pendeltåg och regionaltåg och det är där kapacitetsbristen är stor. Staten
måste i första hand ta ansvar för att den nuvarande trafiken fungerar, byggs ut
och att den går att lita på.
Liberalernas uppfattning är att resurserna måste läggas på
att rusta upp och bygga ut befintligt järnvägsnät. Det går också att göra dagens tågresor
snabbare och därmed korta restiderna. Genom att räta upp sträckor kan man nå
hastigheter på 250 km.
Vi Liberaler tror på järnvägen. Vi gillar tåg. Det är därför
vi kraftigt vill bygga ut järnvägen i hela Sverige, inte bara mellan Sveriges
tre största städer.
Bengt Eliasson (L)
Riksdagsledamot Halland
Tommy Rydfeldt (L)
Gruppledare Region Halland
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar