tisdag, februari 05, 2008

Kändisar och politiker visar sin okunskap

Inför dagen och nattens primärval på den så kallade supertisdagen så låter tidningar och bloggar kändisar och politiker uttala sig om vem man vill ha som ny amerikansk president.

Och det visar sig att de flesta är dåligt insatta. Man har nog bara sett ett nyhetsinslag och tycker uppenbarligen att personen är trevlig och entusiasmerande.

Det är alltid vanskligt att överföra ett lands politik och politiker till ett annat. Men ingen av kandidaterna skulle politiskt hamna vänster om folkpartiet och centerpartiet i Sverige. Flera av dem som Mitt Romney och Mike Huckabee skulle hamna inom moderaternas eller kristdemokraternas absoluta högerflyglar.

John McCain har i valet lagt sig till med en del konservativa åsikter han inte haft tidigare eller betonat. Han röstade emot George W Bushs skattesänkningar i början av 2000-talet därför de gynnade alltför välbeställda. Numera accepterar han dessa.

Han är däremot abortmotståndare och säger nej till hårda lagar som förbjuder enskilda att bära vapen. Han är även emot att alla skall få en sjukförsäkring. Idag står många amerikaner utan.

Så även John McCain hamnar hos moderaterna. En bra bit högerut.

Barack Obama och Hillary Clinton skulle därmed känna igen sig mer i folkpartiet och även kanske hos de så kallade ”nya moderaterna”. Även om de enligt amerikansk tradition intar ståndpunkter som är främmande för oss.

Hillary Clinton är också faktiskt den enda kandidat som är kvar och vill ha en nationell sjukförsäkring. Barack Obama vill men har inte kommit med något som liknar ett förslag. Han attackerades vid en tidigare debatt för detta av både Hillary Clinton och John Edwards.

Så vad tycker då politiker/kändisar?

Gudrun Schyman håller enligt Svenska Dagbladet på Hillary Clinton. Men vet hon något om hennes politik som är mil från Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet?

Tove Lifvendahl, f.d. ordförande i MUF, håller enligt Svd på Jon McCain. ”Hans åsikter och värderingar är i linje med mina”

I abortfrågan?, När det gäller vapenkontroll? Nej till sjukförsäkring för alla? Nej till könsneutrala äktenskap?

Lennart Daléus, f.d. centerledare och numera VD för Greenpeace, skulle enligt Svd vilja ha ett val mellan Al Gore och Arnolds Schwarzenegger. Jaha. Trots att han är f.d. partiledare vet han inte att den gode Arnold inte får ställa upp. Enligt grundlagen måste man vara född i USA för att kunna ställa upp i presidentvalet.

Hans efterträdare Maud Olofsson är kanske medvetet otydlig på centerbloggen "Departementet". så att politikerbloggen tolkar det som stöd för McCain men Expressen ser det som stöd för Hillary Clinton.

Frihandel är viktigast för Maud. Även för Jan Björklund som på politikerbloggen kanske uttalar det bäst.

"John McCain är bäst för Sverige eftersom han är positivt inställd till frihandel. Men Hillary Clinton är den bättre kandidaten för amerikansk inrikespolitik"

John McCain gillas också av riksdagsledamoten Göran Pettersson (m) på hans blogg.Jag upprepar inte frågorna. De är redan ställda till Tove Lifvendahl.

Statsminister Fredrik Reinfeldt håller enligt Dagens Nyheter på Barack Obama. Och tycks vara den som hamnar mest rätt. Åsiktsmässigt i alla fall.

Men Fredrik Reinfeldt har ett problem. Han parti är medlem i International Democrat Union. Ofta kallad den konservativa internationalen. I denna sammanslutning är republikanerna också medlemmar.

Eva Gustavsson, chef för moderaterna internationell avdelning, är en slags revisor i sammanslutningen. Kanske Fredrik Reinfeldt skulle fundera över om man är med i rätt förening?

DNSvd1Svd2Afton1Afton2Afton3Afton4Afton5Dagen

1 kommentar:

Göran Pettersson sa...

Tommy ställde några frågor med anledning av mitt stöd för John McCain.
Mitt beslut att stöda John McCain bygger inte på summan av ett antal ställningstaganden. Istället har jag bildat mig en helhetsbild av kandidatens förutsättningar att bli en i mina ögon bra president. I bedömningen ingår också referenser från en amerikansk vän som arbetat tillsammans med John McCain. Jag gillar också den politikertyp som John McCain är. En sanningssägare som ser mer till resultatet än partitaktiken. Men trots att jag inte tycker att ställningstagandet i ensilda frågor är avgörande har jag gjort ett försök att besvara Tommys frågor.


I abortfrågan?
Denna fråga ligger främst hos Högsta domstolen. Jag har inget att invända mot de domare som John McCain stött. När det gäller etiketteringar "Pro life" eller "Pro choice" så är det något som inte förekommer i Sverige. Jag är inte för en ändrad lagstiftning samtidigt tycker jag det är tragiskt att abort används så frekvent som en preventivmetod. Preventionen borde vidtagits tidigare.

När det gäller vapenkontroll?
Detta är också en typisk amerikansk fråga med koppling till konstitutionen. Om jag inte missminner mig så har John McCain emellanåt lämnat stöd till vissa restriktioner. Men detta är inte en fråga som berör, när jag bodde i USA nyttjade jag konstitutionens rättigheter.

Nej till sjukförsäkring för alla?
Snarare står han för nej till statlig sjukförsäkring. Återigen är systemen väldigt olika. På längre sikt tror jag att USA kommer att få en allmän sjukförsäkring. I en sådan process är politiker som likt John McCain kan göra upp över blockgränsen avgörande.

Nej till könsneutrala äktenskap?
Även här rörde det en grundlagsfråga. Jag har för mig att John McCain var emot att ändra konstitutionen så att delstaterna skulle förvägras att besluta i frågan. Jag är positivt inställd till den som inte rör i konstitutionen i onödan. Vad frågan beträffar i övrigt så har jag redovisat min åsikt på bloggen http://dinledamot.blogspot.com/search?q=%C3%A4ktenskap