onsdag, december 27, 2017

Höghastighetståg är ett luftslott som inte bör försöka byggas

Den 20 december lämnade Sverigeförhandlingen sin slutrapport om höghastighetståg i Sverige.

En rapport som aldrig kom med en vettig finansiering av ett sådant på projekt. Man landade i att staten skall låna pengar till detta projekt.

Låt oss första ta kostnaden. Den beräknas till 230 miljarder i prisläge juni 2015. Jämför man med de beräkningar som liknande projekt ute i Europa har, t.ex brittiska HS2 (High speed 2) så är snarare kostnaden 500 miljarder.

Mer likt Tyskland?
Därför den här sortens projekt har tendens har att öka i pris och brittiska HS2 hade också lägre kostnader i början men kritiserades hårt och fick öka dem.

Projektet har inte heller fått klartecken på grund av kostnaderna och miljöskäl. Och då är ändå en järnväg Liverpool/Manchester via Birmingham till London något som skulle kunna nås betydligt fler än vad som bor i hela Sverige. Första etapp är till Birmingham och det finns en dröm om att den skall gå till Glasgow.

Årliga kostnaden för lånen beräknas till 7-8 miljarder per år. Om räntan blir högre och framför allt kostnaden för projektet, så ökar denna årliga kostnaden rejält.

Om nu pengarna finns i statsbudgeten tänk vad 8-10 miljarder per år skulle kunna göra för att bygga ut och utveckla nuvarande järnväg.

Några projekt som behövs bara i Västsverige är fyra spår mellan Kungsbacka och Göteborg, ny järnväg till Borås med stopp på Landvetter flygplats. Rejäl upprustning Varberg-Borås och en ny järnväg mellan Trollhättan och Oslo. Även Bohusbanan till Strömstad behöver upprustning.

Trafikverkets förslag på snabba tåg med max 250 km/h och inte höghastighetståg är mycket vettigare. Det blir då mer likt Tyskland där man integrerat snabba delar av bannätet med befintlig järnväg. Inte byggt särskilda höghastighetsbanor parallellt.

Glöm inte att de allra flesta nyttjar tågen för korta resor dagligen till jobb och utbildning och kommer aldrig ha någon nytta av höghastighetståg.




Inga kommentarer: