torsdag, mars 20, 2014

Trångt på högerkanten i Kungsbackapolitiken

Det lokala partiet Kungsbackaborna meddelade häromdagen att man fått förstärkning inför valet, Eller är det?

Michael Cassaras blir ny medlem. Han kommer från Moderaterna men har tidigare varit aktiv i främlingsfientliga Ny demokrati som parhästarna Ian & Bert skapade på 90-talet.

När nu inte Moderaterna ville ha hans tjänster längre kändes väl Kungsbackaborna, som också har en främlingsfientlig  profil, ganska naturligt.

Dessutom fyller man på med en person som under väldigt många år varit Sverigedemokrat och representerat partiet i Mölndals kommunfullmäktige, Michael Andersson.

Tills nyss Sverigedemokrat och har flyttat till Kungsbacka och känner sig hemma hos Kungsbackaborna.

Båda dessa rekryteringar bekräftar ju bilden av Kungsbackaborna som ett klart främlingsfientligt parti.

Kungsbackaborna har dock varit lite smartare än Sverigedemokraterna. Inte så rakt på sak. Begär alltid mer utredningar när det gäller mottagande av flyktingar. Ifrågasätter underlag osv. Men i grunden har man samma politik.

Kungsbackas stadshus
Båda partierna anser att Kungsbacka inte skall ta emot flyktingar och man ifrågasätter om de verkligen är flyktingar.

Jag skrev om detta 2011 då båda partierna till slut röstade emot flyktingmottagande. Tryck här.

Det ryktas också om att avhoppade och uteslutna Sverigedemokrater kommer ställa upp för partiet Framstegspartiet. Också ett främlingsfientligt parti. Både i valet till kommunfullmäktige och i valet till regionfullmäktige i Region Halland.

Det skulle alltså innebära att i kommunfullmäktigevalet skulle kunna finnas tre främlingsfientliga partier som slåss om dessa röster och vill sitta med och bestämma i Kungsbacka stadshus.

Redan nu är det ju lite trångt med två partier med samma agenda och blir det ett tredje blir det oerhört lite utrymme på den politiska högerkanten i Kungsbacka.


torsdag, mars 13, 2014

Stadshusutbyggnaden stoppas - Folkpartiet fick rätt

Kungsbacka kommun har sedan 2008 arbetat med ett planarbete som gått ut på att man bygger ut stadshuset kraftigt, bygger ett parkeringshus på 600 platser, de flesta för kommunens tjänstemän, och därmed försvårar för framtida förändringar av resecentrum.

Marken det har handlat om är den mellan nuvarande stadshus och Borgmästargatan där det idag är mest parkeringsplatser och f.d turistbyrån.

Oerhört värdefull mark i en framtid då man kanske måste flytta Storgatan för att skapa mer utrymme på resecentrum. Man kanske också behöver skapa fler pendlarparkeringar.

I Stockholmsregionen finns en modell att man bara kan köra in på sådana om man har pendlarkort. Något värt att pröva i Kungsbacka.

Folkpartiet var enda parti som protesterade genom dåvarande kommunalrådet Kenneth Nilsson.

Folkpartiets uppfattning var att marken var för värdefull för att fyllas med förvaltningslokaler och parkeringsplatser för anställda.

Men övriga partier valde att gå vidare.

Att det i en växande kommun behövs fler lokaler för anställda är givet men de behöver inte ligga på en mark som behövs för utveckling av staden.

År 2011 skrev jag om ärendet här på bloggen. Tryck här.


Efter fem års utredande har tjänstemännen kommit fram till samma slutsats som Folkpartiet.

Till kommunstyrelsens sammanträde nästa vecka föreslås att planarbetet avbryts.

I utredningen gör man intressanta reflektioner. Här är några.

"Inställningen och attityden till p-plats för anställda har ändrats."

Utredarna inser att man knappast kan uppmana invånarna att åka kollektivt men kommunens tjänstemän skall ha gratis parkering alldeles vid ingången till sin arbetsplats. I planprogrammet hade man räknat med 0,7 platser per anställd. Nu anses detta för högt.

"Arbete kommer att påbörjas med en ny översiktsplan för Kungsbacka och kanske kommer inom en snar framtid även en översyn av visionen. Av dessa skäl är det viktigt att se Kv. Samariten som en potential och en viktig centralt belägen markresurs."

"Ett samlat stadshus med god tillgänglighet måste vägas mot andra aspekter i staden."

Mycket bra. Precis det Folkpartiet sa 2008.

Har man bra argument vinner man i längden även om det tog över fem år denna gång.

söndag, mars 02, 2014

Hallandstrafiken föreslår nytt stadsbussnät i Kungsbacka

År 2007 togs en ny stråkstudie fram i Kungsbacka. Då låg planeringen på kommunen. Från 1/1 2012 är Region Halland kollektivtrafikmyndighet och har tillsammans med Hallandstrafiken hand om planering och drift. Även i Kungsbacka fast trafiken ingår i Västtrafiks system. Och regionen står även för underskotten i trafiken.

Att det är på det sättet i Kungsbacka har framför allt historiska skäl och det stora resandet till Göteborg.

Resultatet av stråkstudien genomfördes aldrig av kommunen och blev liggande. När jag kom in i Hallandstrafikens styrelse 2012 så började jag arbeta för att stadstrafiken skulle göras om i Kungsbacka. Liten seger från december 2013 då trafiken till Kolla ökades med några kvällsturer.

Dagens trafik är ringlinjer som oftast bara trafikeras åt ett håll. Undantaget är 736/738 där 738 i rusningstrafik/kvällstrafik går motsatt håll.

Det finns också en del varianter i systemet vilket inte alltid är lätt att komma ihåg.

Dessutom växer Kungsbacka stad och flera delar av staden är dåligt försörjd med kollektivtrafik. T.ex har Kolla Parkstad ingen trafik på helger.

Varje år skall en kollektivtrafikplan tas fram. Planen för 2015 som gäller från tidtabellsskifte i december 2014 behandlades i fredags på Hallandstrafikens styrelse. Styrelsen ställde sig bakom planen som nu lämnas över till Region Halland som ett förslag.

Planen håller sig inom de ekonomiska ramar som Regionfullmäktige lagt fast och innehåller en hel del bra förbättringar.
För Kungsbacka är det främsta förslaget att ett nytt stadsbussnät införs i december 2014.

Tre linjer föreslås. De går samma sträcka fram och tillbaka. (se bilden)

Linje nummer ett kommer gå från Hede station via Varla och stationen, till Fors.

Linje nummer två kommer gå Björkris/Hede via Signeskulle och stationen till Hålabäck, Hammerö och Västra Hammerö.

Linje nummer tre kommer gå från Hede, nära Tölö ängar, via sjukhuset och stationen för att sluta i Kolla Parkstad.

Linjedragningarna är givetvis preliminära och måste, om planen antas, arbetas igenom och få en bra tidtabell.

Övriga förbättringar som berör Kungsbacka är satsningar på Onsalahalvön där sänkt hastighet och ökad bilism gör att bussen har svårt att hinna med turen på de 55 minuter som har varit tidigare. Tanken är inte fler turer utan se till att de kommer i tid till bland annat tågen.

Nu är det bara att hoppas att behandlingen av planen i regionen blir lika positiv som den som varit i styrelse för Hallandstrafiken. Jag är övertygad om att ett nytt stadsbussnät kan få ett antal nya resenärer.

PS! Vill ni se förslaget i större format, tryck på bilden DS!

Fotnot: Stadsbusstrafiken infördes för 21,5 år sedan i samband med att pendeltågstrafiken till Göteborg startade. Den ser till stora delar likadan ut som när den startade. Trots att inga stora förändringar gjorts har trafiken stadigt ökat. 2013 med 4,3%. 257.909 resor gjordes med Kungsbackas stadsbussar 2013.

torsdag, februari 27, 2014

Gratis kollektivtrafik ökade inte resandet

För ett år sedan infördes nolltaxa på kollektivtrafiken i Estlands huvudstad Tallinn.

Syftet var att öka resandet och minska utsläppen. Prognosen var att man skall få 20% fler resanden.

Man såg det också som en satsning på de som hade låga inkomster då kostnaden för kollektivtrafiken inte skulle hindra dem från att resa till ett jobb.

Ett år senare har forskare vid svenska KTH gjort en utvärdering. Refereras här.
Artikel i Metro här.

Och den visar det som sådana brukar visa. Resandet har i princip inte ökat. Ökningen är 3% men om man tar bort saker som ökat antal turer, nya bussfiler osv stannar ökningen på 1,2%.

En effekt man kan se är att invånare minskat att gå och tagit kollektivtrafik kortare sträckor.

Den positiva effekt man kunde se är att just personer i områden med låga inkomster har ökat sitt resande. Så det målet tycks ha uppnåtts till viss del.

Kuriosa är att turister eller besökande måste betala. Man måste bo och betala skatt i Tallinn för att få gratis kollektivtrafik.

Gratis kollektivtrafik, eller gratis för vissa grupper, är populära politiska löften. Men det finns oftast lite stöd i forskning. Att nu en så stor stad som Tallinn (400.000 invånare) infört det ger ju bra underlag att bedöma hur sådana förslag slår.

När man frågar människor varför de inte åker kollektivtrafik så är svaren främst att det tar för lång tid, passar inte deras tider, dålig komfort osv. Priserna är oftast inte det man tar upp först.

Det finns ett mer obekvämt sätt för politiker att öka kollektivtrafiken och det är att hindra biltrafiken. T.ex genom att ha färre p-platser, höga p-avgifter och som i Göteborg, trängselskatt.

Häromdagen redovisades att kollektivtrafiktaxorna höjts kraftigt de senaste åren. Men där man har snabb kollektivtrafik och det kostar att parkera ökar resandet, trots prishöjningarna.

Öresundståget upplever många är dyrt att pendla med men resandet har fördubblats sedan 2009, trots prishöjningar.

Jag tror dock att man som tåg och flyg kan rabattera och ge gratisresor under lågtrafik när färre åker. Det kan öka resandet på marginalen under förutsättning att inte fler tåg och bussar behöver sättas in.

Och om man som några städer i Europa gjort gör centrum till bilfritt är gratis bussar från en pendelparkering nog en nödvändighet för att få acceptans.

Gratis är alltid trevligt att lova istället för t.ex trängselskatt. Men inget är gratis, det betyder bara att någon annan betalar.


onsdag, februari 26, 2014

Projekt för ökad tillgänglighet på Region Hallands vårdcentraler

Tyvärr får både förvaltning och vi politiker ibland klagomål från allmänheten vad gäller regionens egna vårdcentraler och tillgänglighet.

Det händer också att vi får positiva reaktioner då allt fungerat bra, och då brukar jag uppmana till att skriva dagens ros i tidningen. Alla behöver veta om när man gör något bra.

Så det är ingen entydig bild vi möter, många gör ett fantastiskt jobb och lämnar förstklassig service, men det är tillräckligt många klagomål för att ta tag i frågan på allvar.

Exempel vi får höra är att det går inte att beställa tid över disk, man måste ringa. Så då kan man ta mobilen, gå utanför vårdcentralen och ringa in. Eller så byter man vårdcentral.

Likaså att tider då man skall bli uppringd är slut. Hur kan det ske? Eller en av de vanliga, ring för tid imorgon. Och jag frågar mig varför? Ge en tid direkt.

Jag fick också ett klagomål från en person som gick på drop in och fick veta att drop in tider är slut? Hur kan de vara slut? Det är ju drop in?

Förvaltningen har nu startat ett projekt där varje vårdcentral skall ta fram lösningar för att öka tillgängligheten.

Detta projekt redovisades på onsdagen för Närsjukvårdsnämnden. Projektet löper under våren och de kommer vara intressant att följa.

Jag är tyvärr övertygad om att regionens vårdcentraler tappat listade för att man inte varit tillräckligt bra på tillgänglighet och bemötande.  Förhoppningsvis skall vi kunna ändra på detta nu.

För mig är det givet att den som är akut sjuk, men inte behöver det stora sjukhusets resurser, skall få en tid eller bedömning redan dag ett. Bedömning kan ske per telefon efter att man diskuterat behovet av att träffa läkare eller dylikt. Det skall också vara lätt att få kontakt.
                                                                                                                                                                               

Närsjukvården i Halland tar fram strategi för HBT frågor

I Januari så blev Särö vårdcentral den första i Halland som blev HBT diplomerad.


Det innebär att är att man skall ha kunskap om Homo, bi och transpersoner (HBT) kännedom om HBT-personers hälsosituation och rättigheter samt en medvetenhet om heteronormativitet är en förutsättning för ett professionellt och gott bemötande.

Initiativet kom från vårdcentralen själv.

Det är viktigt att gå vidare och öka kunskapen i verksamheten kring HBT frågor. Inte minst för att kunna uppfylla målet som Region Halland har om jämlik vård.

Vid Närsjukvårdsnämndens sammanträde idag beslöts att ge förvaltningschefen i uppdrag att ta fram en strategi för fortsatt arbete med HBT frågor.

söndag, februari 23, 2014

Medicinsk fotvård handlas upp - ökad valfrihet

Nu har det lagts ut en upphandling som gäller medicinsk fotvård. Bakgrunden är ett beslut av Driftnämnden Närsjukvård i Region Halland att öka antalet vårdgivare när det gäller medicinsk fotvård och därmed också valfriheten.

Den grupp som främst behöver denna fotvård är diabetiker och personer med psoriasis. Men även andra grupper kan komma ifråga. T.ex personer med cirkulationsrubbningar.

Praktiskt går det till så att vårdcentralen remitterar och patienten betalar bara patientavgift. Har man nått upp till högkostnadsskydd är behandlingen gratis.

Upphandlingen är enligt lagen om valfrihet, LOV. Detta innebär att vårdgivare kan ansluta sig efterhand.

Betalningen de får är 450 kr per behandling exklusive patientavgift.

Jag hoppas många privata vårgivare ansluter sig så patienterna får 4-5 olika vårdgivare att välja på i varje kommun. Ökad valfrihet för patienterna.

PS! Gäller bara patienter som är listade på regionens vårdcentraler. De privata får själva ta fram vårdgivare för sina patienter. DS!