lördag, juni 02, 2007

Konkurrens bra i offentlig sektor - Artikel HP

Kommunledningen i Halmstad som består av m+fp+c+kd+spi vill göra det möjligt att utsätta den egna verksamheten för konkurrens. Givetvis för att få en effektivare verksamhet och få mer pengar över till sådana saker som vård och omsorg.

Mer om detta finns i denna artikel i Hallandsposten. Givetvis är (s) i Halmstad bakåtsträvare och emot.

Jag har idag en debattartikel i ämnet på Hallandspostens ledarsida.

Konkurrens bra i offentlig sektor
I Halmstad vill den borgerliga kommunledningen kunna utsätta den egna verksamheten för konkurrens. Det finns ett förbud för detta sedan vänsterstyret hade makten. Men socialdemokraterna säger nej.

– Vi tror inte att det blir billigare för kommunen att privatisera. Det handlar ändå om offentliga tjänster som utförs av någon annan men som ytterst ska betalas av det allmänna, säger oppositionsrådet Anders Rosén till Hallandsposten.

Vad är han rädd för? Att konkurrens skall visa sig sänka kostnaderna?

Hur vore det om han pratade med sina partivänner i Landstinget Halland och speciellt med dem som sitter i styrelsen för Landstingsservice? För det är ju bättre att veta än att tro.

Framsynta politiker inom Landstinget Halland samlade i början av 2000-talet servicefunktioner som telefoni, transport, kost, teknisk service, städ och varuförsörjning i en förvaltning, Landstingsservice.

Uppdraget var att effektivisera och göra verksamheten konkurrenskraftig. När arbetet var avslutat skulle verksamheten handlas upp och Landstingsservice skulle få konkurrera på samma villkor som privata.

Första upphandlingen som gällde bland annat städning i Falkenberg förlorade man till ett privat företag. Nästa stora eldprov blev servicen på Varbergs sjukhus. Och Landstingsservice vann. Beslutet överklagades till länsrätten som konstaterade att Landstingsservice vunnit ärligt.

Kostnaderna är sänkta med över 20 procent sedan man samlade verksamheten. Det beror inte bara på effektivisering utan även att kunderna blivit mer medvetna nu när inget är ”fria nyttigheter” utan alla tjänster måste man betala för. Sådant skapar nya lösningar. Alla effektiviseringar har gett mer pengar till vården.

Har socialdemokraterna i Halmstad råd att låta verksamhet kosta mer än vad som är nödvändigt? Vad säger väljarna? Accepterar man högre skatt för att viss verksamhet inte drivs så effektivt som den skulle kunna göras?


TOMMY RYDFELDT (FP)
Ledamot i styrelsen för Landstingsservice

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tommy,
Jag tror att vi i sak vill detsamma, nämligen att se en effektivare vård. Inte bara i Halland då, utan i hela Sverige.

För mig ligger frågan om it-system inom vården nära hjärtat och jag måste säga att jag är minst sagt tveksam när LT Halland väljer ett gammalt system som ägs av Norbottens Läns Landsting.

Detta visar, enligt mig, att man helt saknar insikt om vad it kan göra för att effektivisera en verksamhet. Att avbryta en påbörjad upphandling för att välja ett gammaldags system, som dessutom ägs av ett annat landsting, är i mina ögon helt fel.

Jag brukar säga att ett modernt och väl fungerande it-stöd skulle kunna spara en kvarts miljard varje år i ett lansdting som Halland. Istället väljer man något gammalt utan att veta vad man egentligen vill.

Om offentlig sektor hade utsatts för konkurrens, så hade man ställt helt andra krav på pay back coh kanske, kanske hade man kunnat sänka landstingsskatten nåpgra ören.

TOMMY RYDFELDT sa...

Tack för inlägget och det visar på det dilemma som politiker står inför ibland. Tjänstemännen är ju experter och skall kunna ge råd och förslag.

Men jag vet att man ibland funderat över om det är rätt råd eller bara bekväma råd.

Nu har jag inte varit med just i det beslutet du refererar men jag gissar att de som tog beslutet hade svårt som lekmän att avgöra om det var bra eller inte.

Att man inte vill använda sig av de möjligheter IT ger känner jag igen. Men det är bara att jobba vidare för att övertyga. Jag ger inte upp.