fredag, januari 11, 2008

Bygg två reaktorer till på Ringhals

Jag har sedan Ringhals byggdes bott i den inom den yttre beredskapszonen från kärnkraftsverket. Det finns en inre som är 0-15 km från verket och en yttre som är 0-50 km från verket.

Jag har också som politiker suttit i den lokala säkerhetsnämnden.

Besöken på Ringhals har varit många. Som medlem i säkerhetsnämnden har jag tittat på allt från kärnkraftsverk i Slovenien till alternativ tom kol i Tyskland.

Min slutsats har alltid varit och är att det finns risker med all energiproduktion. Men kärnkraften har stora fördelar.

Under många år har det varit omöjligt att prata kärnkraft. Men klimatproblemen öppnar ögonen på många.

Vindkraft, vågkraft och solkraft kan aldrig bli det avgörande sättet att försörja Sverige med energi utan komplement.

Inte heller kan vi spara så mycket att nya energikällor inte behövs.

Gas, olja och kol bör förekomma så lite som möjligt.

Därför är det bra att folkpartiet i sitt nya klimatprogram vågar stå för kärnkrafts- utbyggnad.

Jan Björklund och tre andra folkpartister föreslår i en artikel på DN debatt att det bör byggas fyra nya reaktorer.

Två av dem anser jag skall byggas i Ringhals (bilden). Om jag inte minns fel är det redan förberett för två reaktorer till där.

Någon kanske säger att vi har ju röstat för avveckling. Men det var 1980. Majoriteten av dem som är röstberättigade idag hade inte rösträtt då. Den folkomröstningen är överspelad. Men om det löser upp knutarna så rösta igen.

Jag är övertygad om, med tanke på klimatdebatten, att en klar majoritet skulle rösta för utbyggd kärnkraft.

Uppdaterad 11.20

Moderaterna är positiva till folkpartiets utspel. Centerpartiet rä tveksamma men säger inte nej. Kd avvaktar.

Beslut om mer kärnkraft kommer att tas efter 2010. Verkligheten har säkert då hunnit ikapp oss.

Jag tror det är betydligt större chans att ena alliansen än de tre vänsterpartierna. Med (mp), (v) och (s) vid makten blir det växthusgaser, kol, gas och olja kombinerat med en massa förbud.

Inga kommentarer: